Spel van de week 21 April — Bas van der Hoek

4–4 fit of 5–3 fit?

Zoals de meesten van jullie weten speel ik in een driemanschap met Robbert Aeyelts Averink en Egbert Meijer. Deze week waren Robbert en Egbert aan de beurt en was ik niet op DBC, en ik schrijf het spel van de week dan ook in absentia om het zo maar te noemen.

Als ik niet speel, ga ik de dag na de clubavond natuurlijk op de DBC site kijken wat er allemaal goed, en vooral wat er mis ging. Hoofdschuddend moest ik zien wat de partners van mijn triumviraat deden op spel 4:

Spel 4 Noord
W/Allen 4
AB7643
8743
AVB93 H105
V765 AH103
H5 V82
V2 AB9
8642
842
109

West opent 1, noord past en nu heb je een probleem. Je kan niet 2 bieden, dat belooft een vijfkaart, er is geen natuurlijk sansbod voorhanden (althans tegenwoordig) en er is maar 1 oplossing: biedt 2 op een driekaart! Partner gaat nu 2 bieden en er zijn nu vele wegen die tot 6 leiden, bijvoorbeeld:

West Oost
1 2
2 3
4 4

4 is geen minimum, cuebid, de 4 cue is veel overwaarde (omdat je boven 4 biedt) en geeft natuurlijk ook een controle aan. Hierna kan west azenvragen en zes bieden. Slechts 1 paar in de A-poel, Anne-Marie Bennik en Mike Reuser wisten dit potdichte hartenslam te bereiken. Zoals zo vaak was de B-poel veel accurater: hier haalden vier van de zeven paren +1430!

Mijn partners Robbert en Egbert speelden als oost-west en begonnen incorrect met 2 te antwoorden op de 1 opening. Hierna steunde de openaar met 3 en na gecue en azenvragen bood West, de 1 openaar, 6. Het is nu voor Oost heel moeilijk om hierop te passen, vooral als je weet dat je eigenlijk een vijfkaart harten hebt beloofd. Voordat je het weet zit je in een 4–3 fit. Dus met een schuldig geweten werd gecorrigeerd naar 6, 1 down, terwijl 6 potdicht is (je kan twee klaververliezers (van ABx) lozen op de vierde en vijfde schoppen, en dan kan je dus een klavertje aftroeven voor de twaalfde slag). In 6 heb je maar 11 slagen, want je maakt geen extra slagen middels aftroevers.

Waarom speelt een 4–4 fit vaak beter dan een 5–3 fit? Er zijn verschillende redenen. Ten eerste kan je kiezen aan welke kant je introevers maakt, bij een 5–3 fit maak je alleen een extra slag als je met de driekaart aftroeft. Ten tweede kan je als je in de 4–4-fit speelt twee verliezers weggooien op je vijfkaart bijkleur. En tenslotte word je sneller troefkort in je 5–3 fit als je van de lange kant (de vijfkaart dus) moet introeven.

Het was de avond van de wilde spellen, met als meest besproken spel nummer 13:

Robbert opende als Noord 1SA met:

H2 HV6 AHV105 1098

Ik vind dit spel veel te mooi voor een 1SA opening, want je hebt veel controles, geen losse vrouwen of boeren en een prachtige vijfkaart. De enige vraag is voor mij of je deze hand met 1 punt of 2 punten moet opwaarderen. Maar goed. Na je 1SA-opening volgt links met 2, maat 3 (-transfer), rechts pas, jij 4 om je mooie hand met troefsteun aan te geven, links persisteert met 4 en partner biedt 5. Nu is de zonet door mij bejubelde 17-punts-hand dik in waarde verminderd; je hebt H voor de -bieder, en maat heeft een ruitencue gedaan (waarschijnlijk een renonce) in je AHV. Het kan verkeren! Onaangedaan door deze kennelijke afwaardering, bood Robbert 6, en de overkant bepaalt het eindcontract op 6. Het volledige biedverloop:

Noord Oost Zuid West
1SA 2 3 pas
4 4 5 pas
6 pas 6 pas
pas pas pas

Het spel ligt als volgt:

Spel 13 Noord
N/Allen H2
HV6
AHV105
1098
109 AB7543
2
B987643 2
AV3 HB7542
V86
AB10987543
6

De spotlight is nu op Oost. Hij komt goed met schoppenaas uit, en wat zou je moeten vervolgen? Vergeet niet, de Noordhand speelt en je ziet alleen zuid. Je kan twaalf slagen tellen als de leider aan slag is (9 hartens, H en V, en zeker een van de overige azen). Het gaat dus tussen partner een -introever aangeven als hij een singleton heeft, of na als partner klaver aas heeft. Noord bood vrijwillig een slam, doet hij dat echt met slechts 1 Aas? Ik kan het oost niet kwalijk nemen dat hij ongelukkig schoppen naspeelde, hopende op een singleton bij de maat. Ik ben blij dat ik die beslissing niet zelf hoefde te nemen, ik had zeker hetzelfde fatale schoppennaspel gedaan.

Overigens blijkt het erg moeilijk te zijn je twee azen op te rapen, 6 is nog twee keer gehaald. Met als echte topscore 6 harten geredoubleerd plus 1 (+2470) door Caroline en Roelof Koekoek (hun tegenstander meende met een ruitje te moeten uitkomen). Dit paar toont wel echt karakter: eerst een slam bieden met twee azen buitenboord, vervolgens redoubleren en plus 1 maken.