Spel van de week 29 november 2016—Willem jan Maas

Loose lips sink ships

De titel verwijst naar een idee uit de tweede wereldoorlog. Met een kleine variatie kan het ook gelden voor bridge. "Loose lips sink contracts" als je teveel aan mooibiederij doet en "loose lips give contracts" als je teveel tussenbiedt zonder kans het spel te spelen. Van beide een voorbeeld.

Loose lips sink contracts

Stel je hebt

AHxxxx
HVxx
Hx
x

Je opent 1 en partner biedt 2. Je moet nu niet "slim" 3 bieden omdat je altijd 4 en "nooit" slam gaat bieden. OK, als partner iets heeft als

xxxx
Ax
Axxx
xxx

is het een soort koude 6, maar vaker dan niet heeft hij maar 3 troeven en geen twee azen en heb je meer kans dat je de tegenstander vertelt hoe ze moeten verdedigen. In het bijzonder in een parenwedstrijd is dit belangrijk omdat je dan vaak genoeg een extra slagje haalt als je je hand niet tot in detail vertelt.

Loose lips give contracts

Niet zo'n verschrikkelijk sterk voorbeeld, maar het deed zich voor op spel 10. Onze tegenstanders (Martin van Leeuwen en Hans Nijssen) hadden daar een biedverloop wat mij uit het hart gegrepen is.

Spel 10 Noord
O/Allen H108732
V985
965 A4
65 AHB10943
A9832 H5
AB6 H3
VB
V7
VB764

Ze boden

Noord Oost Zuid West
Wj Hans Hedwig Martin
2 pas 2
2 4 pas 6
pas pas pas

Het spelen was een peuleschil, V uit voor de A. A en H gespeeld en toen de V viel was er geen probleem meer en werd er alleen nog een schoppen afgestaan.

Na het spelen zei ik: "Goed geboden. Ik ben er niet blij mee, maar goed gedaan". Dat bleek accuraat want dit leverde ze 12 IMPS op. Het is natuurlijk ook een uitstekend slam. Je probeert eerst de troeven en als je een troefverliezer blijkt te hebben neem je de klaversnit om je schoppentje op te ruimen. Dit maakt al te saam een kans van meer dan 75%. Prima dus.

In het bijzonder 6 vind ik goed gedaan. Als je twee azen hebt tegenover een partner die er 10 belooft moet slam een kans hebben. Natuurlijk kun je twee schoppens verliezen, maar om op voorhand wat tegengas te geven tegen alle zuurpruimen die hierop gaan wijzen, een sterke 2 heeft meestal controles in alle kleuren. Natuurlijk zijn er ook allerlei manieren om er echt achter te komen (bijvoorbeeld 5 als cue-bod, maar is dat zonder veel afspraken wel echt een cuebod? of 5 als vraagbod naar een schoppencontrole), maar die liggen een beetje voorbij de bagage van de gemiddelde clubspeler. Ik wil alleen maar zeggen Jip en Janneke bieden (en begrijp me goed ik bedoel hier niets denigrerends mee, ik ben een fan van J&J bieden) komt heel ver.

En wat nou over de loose lips? Het 2 bod heeft elke ambitie om de troefsnit te nemen wel weggenomen, niet dat dat een goed idee is, maar het is blijkbaar wel een keer gebeurd.

Een talentvolle speler

Zelf heb ik niet al te veel talent voor het spel, ik kan alleen het hoofd boven water houden omdat ik veel moeite doe om het goed te doen. Hedwig, bijvoorbeeld, heeft veel meer talent. Jaap Brulleman, echter, is vast en zeker de meest talentvolle speler van DBC en waarschijnlijk ook van Delft. Dit betekent dat hij soms dingen doet die bij gewone mensen niet opkomen, maar die bij tijd en wijle bijzonder goed kunnen uitpakken. Neem nou spel 5. Jaap heeft

V853
HV963

Hij hoort zijn partner passen in de eerste hand en rechts 1 openen. Gewone stervelingen zeggen nu pas, omdat ze niet zo veel hebben, of doublet, omdat ze weliswaar niet zoveel punten hebben, maar toch tegenover een fitje een aardige speelhand. (Toch?) Zo niet Jaap. Die vond een andere mogelijkheid en dat was 2 (hoge kleuren). Als je nu naar het hele spel kijkt, zie je dat er een potentieel dramaatje aan het ontstaan is.

Spel 5 Noord
N/NZ A7
HB4
V1085 H32
106 A972
AV104 HB6532
AB7
V853
HV963

Het bieden

Noord Oost Zuid West
Kees Wj Jaap Hedwig
pas 1 (1) 2 (2) DBL (3)
4(4) 6 (5) Allen passen
  1. Een normale opening en tevens het laatste normale bod in dit biedverloop.
  2. Een talentvol bod zoals we al zagen.
  3. Zoals gewoonlijk een normaal bod van Hedwig, dat geeft waardes maar geen eigen kleur aan.
  4. Optimistisch, maar een beetje waanzinnig ook.
  5. Een krankzinnigheid, maar ik dacht eerder dat Hedwig –1 dan twee hartens had en omdat ze geen eigen kleur had was ze gemarkeerd met een paar ruitens, althans dat dacht ik…

Nou dat van die ruitens klopte, schoppenboer zit wel goed, maar helaas twee hartens in dummy. Kansloos down. Had ik gewoon gedoubleerd, dan waren NZ voor 1400 gegaan. Dat scheelt toch al gauw 24 IMPS.

Kijk, beste lezer, dat is nou het verschil tussen een geïnspireerd bod en een stom bod. Het eerste scoort +50, en het tweede –1400 en zoals we gezien hebben liggen die twee dicht bij elkaar.