Spel van de week 13 december 2016— Bas van der Hoek

"Always lead your singleton against suit contracts" Benito Garozzo

We trappen af met spel 6:

Spel 6 Noord
Oost/OW 10973
HB9
HB62
AB
AH65 42
A843 V
V985 73
8 HV976432
VB8

Het biedverloop:

Doyer Mulder vd Hoek Engelsman
3 pas pas DBL
pas 3 allen passen

Ik kwam uit met Aas, Garozzo's advies naast me neerleggende. Toen mijn partner een doubleton aanseinde ging ik tevreden met de schoppens door. Iwan troefde af, en dat was het einde van de verdediging, want op 10 kon Bastianne Mulder haar klaververliezer kwijt. Als ik Garozzo volg en mijn singleton klaver start gaat het spel down, tenzij je een hartje naar de heer speelt, en daar lijkt geen aanleiding toe.

Er gebeurde op de andere tafels van alles. Op vier tafels meende West op Oost's 3 opening 3SA te moeten bieden. Een slecht bod, want waar komen je slagen vandaan? In klaver niet, want partner heeft zelden dichte klavers, en om goede klavers en een snelle entree te verwachten lijkt te veel gevraagd. Terecht gingen deze paren 3, 4 en zelfs 5 down. Bij perfect tegenspel ga je zelfs zes (!) down. Op acht tafels werd na 3 rondgepast. Niet erg dapper, een informatiedoublet lijkt me opgelegd. Op 3 tafels werd 3 gespeeld, en alle Wests volgden trouw Garozzo's motto en kwamen hun singleton klaver uit, 1 down. Op 1 tafel werd met de Zuidhand na 3-pas-pas-doublet 4 geboden, met smaak gedubbeld door West, min 300. Oppervlakkig is er iets te zeggen om met de Zuidhand 4 te bieden, je hebt 5 troeven en 7 punten, je had ook een 4333 en nul punten kunnen hebben. Toch is dit fout: na een preempt rekent de dubbelaar er op dat de maat een punt of 7 heeft, en zal hij met overwaarde (bijvoorbeeld 17 punten) ZELF 4 bieden.

Het saaiste spel ooit?

Hoe vaak gebeurt het dat er over de hele zaal dezelfde score wordt bereikt? Op spel 5 was het 17 keer 450 voor Oost-West. De laatste keer dat dit voorkwam is 10 weken geleden, en toch gebeurde er nog wel wat op het spel:

Spel 5 Noord
N/NZ A4
V10843
5 H762
VB109654 H3
A5 HVB10
H52 A76
VB10983
B9

Bij ons opende Oost, Geert van Dort, met een sterke sans, hij en zijn partner Thijs Veugen boden 2-transfer, Oost 2, West 3 als splinter. Deze conventie was op dit spel zeer nuttig, want de 1SA-openaar kon zijn schoppen heer afwaarderen en afstoppen in 4. Toch zaten nog vier paren in 5, denkelijk na azenvragen.

Kaartwaardering

Op spel 4 opende mijn partner Iwan op

HB64 AH532 V 1042

met 1, partner antwoordde 1, en Iwan steunde met 2. Nu kwam er 3 van de overkant. Sommigen spelen 3 als manche-invite, maar wij spelen dit bod als een natural slamtry. Wij willen niet met micromanegement manchebeslissingen nemen en onze bijkleur verraden, en spelen in dit biedverloop alleen 2SA en 3 als invites.

Jos had het in het vorige Spel van de Week over handevaluatie, gebaseerd op allerlei puntentoekenningsmethodes. Je hebt hier 13 punten, waaronder een secce vrouw, niks bizonders. Maar waardeer nu eens je kaart in het licht van de bieding. Je hartens zijn rap vrij te troeven, en leveren op een goede dag 4 slagen op en anders toch zeker 3. Partner heeft lengte, dus je kan zeker 2 of zelfs 3 aftroevers maken. Dan heb je nog een slag in de vorm van troef heer, opgeteld neem je dus in het ergste geval al 6 slagen mee. En ik heb B en V nog niet eens meegeteld. Kortom, deze hand gaat niet onder slam weg. Het hele spel:

Spel 4 Noord
W/Allen HB64
AH532
V3 108
V10 B9874
B86542 H10
B86 V953
AH7

Hoe speel je 6 af na een kleine -lead? Ik zie twee mogelijkheden

1. Je troeft een harten af en je slaat troef aas en heer eindigend in dummy. Als de troef rond zit (41% kans) ben je binnen. Zo niet, troef je nog een harten in de hand af en maak je het als de hartens 4–3 verdeeld zijn (63% kans), tezamen 77% maakkans.

2. Je speelt een cross-ruff. Hiervoor moeten de hartens en de ruitens niet te beroerd zitten, anders word je overgetroefd in als west een doubleton heeft, en misschien vervelend voorgetroefd met de 10 als oost een doubleton harten heeft. Op dit spel gaat het dubbel mis: west kan je overtroeven in , en oost kan de dummy overtroeven als je de tweede ruitenintroever probeert te maken. Omdat de harten voor succes vaak 4–3 moeten zitten (en dan ook nog de ruiten 5–3 of 4–4), kan je dus beter speelplan 1 volgen, want dan neem je ook de troeven rond mee.

Vijf keer werd er 6 geboden, maar het ging twee keer down, waarschijnlijk omdat speelplan 2 werd gevolgd. De meesten die in 4 zaten maakten zes, maar die konden onbekommerd eerst troef spelen.

De butlercompetitie werd nipt gewonnen door Dankers-vd Stap. Onze nieuwe leden Martin van Leeuwen en Hans Nijssen eindigden als tweede. Eigenlijk waren ze gewoon de winnaars, want ze scoorden over de vijf speelavonden 151 impen, en Dankers-vd Stap 126. Waarom hadden ze de competitie dan niet gewonnen? Dit kwam omdat op voorhand ieder paar een gratis impsaldo kreeg, zonder dat ze een kaart hadden aangeraakt, en Martin en Hans kregen 31 imps, en Danker-vd Stap 61.

Eerlijk gezegd begrijp ik die cadeau-imps niet. Onze competitie is te vergelijken met een extra lang zwitsers viertallentoernooi. Daar beginnen de goede teams toch ook niet met gratis imps? Ik zou graag de clubavondcommissie willen vragen om volgend jaar eens te kijken of dat niet anders kan.

Dus Hans en Martin (als virtuele winnaars), mijn felicitaties, een mooie prestatie bereikt met goed common-sense bridge (en ook mijn gelukwensen aan Peter en Rob natuurlijk, de winnaars volgens de ranglijst).