Spel van de week 15 januari 2019—Willem jan Maas

L'histoire se répète

Wist u dat Hedwig en ik nog nooit in de B-lijn (of lager, grapjassen) gespeeld hebben? Niet dat we nooit gedegradeerd zijn, we zijn meer dan eens gedegradeerd, maar we hebben altijd het "inzicht" om de degradatie te ondergaan in de competitie voorafgaand aan de kampioenscompetitie. Daar speelt het volledige veld in één groep en wij slaagden er vervolgens altijd in om tijdens deze competitie terug te keren naar de A.

Het heeft er alle schijn van dat we deze keer weer aan de beurt zijn voor een virtuele degradatie. Het loopt allemaal uitgesproken stroef. Het begon allemaal op de eerste tafel tegen Rosalind en Mieneke. Nu heb ik in het verleden nog wel eens gemopperd op dit paar omdat ze, in ieder geval in mijn ogen, op een gegeven spel iets deden wat mogelijk niet helemaal zuiver op de graat was, maar deze keer hebben ze ons simpelweg verpletterd en daar was niks op af te dingen. Het allereerste spel

Hedwig paste als Zuid, ik opende een 12–14 SA als Noord, Hedwig bood 3SA. Niet het beste contract, maar ook niet het stomste. Behalve als de verdediging zo gaat. A uit, voor H en A, schoppens meegenomen, ruitens meegenomen, 5 down. Ugh.

Nu kun je niet tevreden zijn met het 3SA bod, maar echt belachelijk is het niet, vind ik. Een simulatie leert ook dat het een beetje aan de prijs is, tegenover een willekeurige zwakke SA is het met deze zuidhand maar in 35% van de gevallen 3. Kortom, een beetje gerukt, maar wel zwaar gestraft. En bovendien een heel ander verhaal wanneer Rosalind in slag twee harten had gespeeld in plaats van ruiten.

Overigens leert een wat gedetailleerdere analyse dat de zwakke SA 13 punten omvat de kans op 3SA al stijgt naar 44% en bij 14 punten zelfs naar 54%. In een parenwedstrijd lijkt inviteren dus aangewezen.

Maar ja, op dezelfde tafel zaten we ook nog een keer in 3 in een tochtige 4–3 fit terwijl we een solide 6–4 fit ruiten hadden.

Al met al een tafel van 18,75%. Dat over 5 spellen, vrij uniek.

Gelukkig waren de volgende twee tafels veel beter en we hadden ons bijna teruggetijgerd naar het gemiddelde toen we tegen Peter van der Stap en Rob Dankers aan moesten treden. Die tafel was bijna nog slechter dan de eerste (23,75%). Onder andere door spel 11.

Ik kwam tegen 3SA uit met 6, de leider legde klein en Hedwig na enig denken de 10 voor de B van West. Die had wel een kien idee over waar de H zat, wilde niet nog een keer harten er door heen en besloot daarom 10 voor het hok te gooien en die te laten doorlopen. Dit is niet de beste speelwijze voor deze combinatie (zie bijvoorbeeld Suitplay), maar zoals de kaart ligt erg succesvol.

Dit resulteerde in 12(!) slagen (5 2 en 5) en eigenlijk is het een wonder dat er geen 13 zijn geworden. Zuid komt in de knoei met H en A. Het enige dat je hoeft te doen is eerst je schoppens meenemen en dan je ruitens. Dit was geen dure fout van de leider, want had al 100% op dit spel.

Tot overmaat van ramp deed ik zelf ook nog een duit in het zakje door op spel 15. Ik zat in 3SA als Noord, kreeg B uit, pakte de H en nam 4 mee. Op deze schoppens signaleerde West de hartens aan, en dat geloofde ik wel. Omdat spelen alleen maar het contract maakt als die kleur 3–3 zit met de V goed (18% kans) leek het me beter om een hartje te spelen. Dan maak je het contract als A inderdaad goed zit, en V goed (of iets bijzonders in de rode kleuren). Voorwaarde is wel dat OW niet 4 mee kunnen nemen. Als extraatje geldt ook nog dat je minder down gaat als V mis zit. In een parenwedstrijd altijd een serieuze overweging.

Ik vind dit soort dingen ontzettend moeilijk, waar is Vergoed als je hem nodig hebt?

Enfin, omdat dit stukje ook nog een goed gespeeld spel moet bevatten even uw aandacht voor collega Bas, die spelend met Leo Hofland liet zien dat hij niet ten onrechte in het seniorenteam zit. Het gaat hier over spel 24.

Robbert zat als Noord in 5, double dummy altijd gehaald als je maar geen schoppensnit neemt, maar dat is natuurlijk raar. Ruiten uit getroefd, troef naar de hand, schoppensnit, troef na. In de hand gepakt en een hartje op. Gedoken voor de H. Harten na uit dummy. Bas als West stapte nu op met V, nodig want anders wordt 9 hoog, en speelde schoppen na. Ook dit is nodig want anders komt Oost in een harten schoppen dwang.

Niet gek gedaan zou ik denken.