Spel van de week 30 april 2019—Willem jan Maas

Nog één keer

Zoals trouwe lezers van deze rubriek wel weten is Butler (of erger nog, cross-imps) niet mijn favoriete spelvorm. Ik heb in het verleden ook meerdere malen afgegeven op deze wedstrijdvorm omdat ik vind dat het te veel afhangt van toevalligheden (welk spel speel je tegen wie [vraag maar eens aan Harry en Rudy op spel 20], zit op een belangrijk moment een kleurtje rond of niet, etc.?) Dit speelt natuurlijk ook in een ordentelijke parenwedstrijd, maar daar is in ieder geval het aantal punten wat je op elk spel kunt halen constant.

Neem nou spel 1 van twee weken geleden.

6 is een vorstelijk contract wat je eigenlijk "altijd" maakt als de troeven 3–2 zitten en waar je down gaat als dat niet zo is. Zit je in een parenwedstrijd in 6 heb je een nul, maar dat haal je dan mogelijk het volgende spel met een extra slagje alweer terug. In Butler of cross-imps ligt dat effe anders. Het spel kost je 9 IMPS, en om dat terug te halen moet je toch al gauw 5 of 6 spellen goed doen. Dus hier is het erg dat een kleur niet rond zit. Op een volgend spel waar een kleur niet rond zit gaat het wellicht alleen maar om een overslag en maakt het hoegenaamd niks uit.

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die +9 schrijven enkel en alleen omdat ze dit spel toevallig tegen mensen spelen die wel kunnen bieden. In mijn beleving volstrekt de omgekeerde wereld, maar ja.

Nou heb ik jaren terug al gezegd dat ik ophoud met fulmineren tegen Butler en ik doe dat ook, maar deze keer werd ik getergd. Door wie? Door niemand minder dan collega Bas.

Zoals veel mensen ook weten zijn collega Bas en ik al een mensenleven (bijna 45 jaar) bevriend en ik ben ook heel blij met die vriendschap. Zoals wellicht niet zo algemeen bekend is, is dat Bas ook wat vileine karaktertrekjes vertoont. Toen ik hem vorige week sprak over de door mij gespeelde 3SA (een speelwijze waar ik overigens nog steeds achter sta), begon hij het telefoongesprek met "Het valt mij op dat ik geen klachten over cross-imps hoor nu jullie eerste staan". U begrijpt, dit kon ik niet over mijn kant laten gaan.

Laat ik u vertellen dat een van de belangrijkste redenen dat we hoog staan is dat we onze fouten maakten op de spellen waar ze niet duur waren en de tegenstander de fouten maakten op spellen waar het wel duur was. Verder zaten bij ons op vitale momenten de snitjes goed en bewaarden we onze foute snits voor de momenten waarop het alleen maar om overslagen ging. Kijk. Zo doe je dat.

Goed, dat allemaal gezegd hebbende, helpt het natuurlijk wel als je een beetje fatsoenlijk speelt. Een aardig spel vond ik zelf spel 20.

In het bijzonder de Zuid hand verdient onze aandacht. De vraag is hoeveel deze hand waard is tegenover een sterke (15–17) SA. Puntentellers zeggen 16 punten en volstaan met een invite of zelfs een manche bod. Ik wil er op wijzen dat dat de hand geen recht doet. Het gaat voorbij aan de kracht van honneurs in combinatie en in lange kleuren.

Enige decennia geleden hebben Edgar Kaplan (ja, die van EKAS) en Jeff Rubens een hand evaluatie methode opgesteld die een computer in staat stelde om van een hand een puntenkracht te bepalen die min of meer overeenkwam met de kracht die Kaplan daaraan toekende. Zonder op de details in te willen gaan over hoe het precies werkt, de Zuidhand in kwestie is maar liefst 18,55 punten waard. Voor mensen die daar zelf een beetje mee willen spelen, dat kan hier. Ruim genoeg voor slam dus.

Wij speelden dit spel tegen Jan Moerman, een raskaarter die gepokt en gemazeld is aan de robbertafel. Jan hoef je dus niet te vertellen dat de Zuidhand goed genoeg is voor slam. 8 IMPS waren zijn deel. Zoals de kaart op tafel komt is het zelfs een uitstekende 7. Dit was maar één keer geboden. In de B-lijn, door Annemarie en Cor. Goed zo! Een verdiende 14 IMPS. Overigens pech voor Rudy en Harry. Ze werden slachtoffer zonder dat ze er veel aan konden doen.

Om te kijken of ik op dit spel niet al te veel naar het resultaat toe geschreven heb, heb ik ook nog even een simulatie gedaan. Wat blijkt? Tegenover de gegeven Zuidhand in een 15–17 SA in Noord is het maar liefst in 81% van de gevallen 6SA, dus als je één bod mag doen als Zuid is 6SA aangewezen.