Spel van de week 1 oktober 2019 —Bas van der Hoek

China

Ik ben weer terug van 14 dagen dag in dag uit bridgen bij de Wereldkampioenschappen Senioren in China. Velen van jullie hebben onze verrichtingen gevolgd en ons in goede en slechte tijden met appjes bijgestaan. Allemaal heel erg bedankt! Ons team was een soort Delft-all-stars: Twee DBC-leden (Hans Vergoed en ik), Leo Hofland en Frans ten Brink zijn ras-Delftenaren, en captain Schelte Wijma (en ook Leo) zijn ex-DBC leden.

1 spelletje wil ik U niet onthouden:

En het bieden ging

Omdat het gebruikelijk is met een 3-kaart harten meteen met 2 te steunen op 1, gaf de uitgestelde steun van Hans Vergoed overwaarde aan. Vervolgens leerde Andre Mulder dat partner 3 azen en troef vrouw had alsmede klaver heer en hij deed het mooie bod van 7 harten in een 4–3 fit. Partner moet haast wel AV hebben om aan overwaarde te komen. 7 is veel beter dan 7SA, want als de troeven rond zitten kan je de ruiten vrij troeven als die 4–2 zitten. Andre maakte het grote slam tegen de latere wereldkampioen Denemarken en 10 imps voor ons.

Weddenschapje

Heeft U wel eens een informatiedoublet gegeven met een singleton in een ongeboden kleur? Wat gaat je partner dan strijk en zet bieden? Altijd je singleton, daar kan je een weddenschap op afsluiten. Als je een off-shape informatiedubbel doet moet je voorbereid zijn op het schier onafwendbare dat de overkant naar hartenlust in je singleton gaat bieden. Dit spel illustreert deze waarheid:

West Noord Oost Zuid
Hilferink Hein vD vLeeuwen vd Hoek
    1 pas
pas 2 3 pas
pas doublet pas 5
pas pas pas

Nadat ik twee keer had gepast met de zuidhand moest ik wel wat laten horen op Hein's informatiedoublet, en bood 5 recht in de singelton van Noord. Als je met die hand doubleert (en dat lijkt me prima) moet je wel later naar 5 converteren. Zuid gaat ook niet vrij uit: ik kan gewoon het informatiedoublet inlaten. Op dezelfde tafel was er meer vuurwerk: op spel 8 ging ik 2 down in 2 gedoubleerd op een ongewoon sterke weak jump overcall

En Pieter Hilferink werd door ons gegrepen op spel 7 voor min 800 nadat hij een zeer gezonde 2 had gevolgd na onze 1SA opening op:

Is het U wel eens opgevallen dat je met de grootse bagger ongestraft kan volgen en dat je alleen maar gevoelig down gaat als je een gezonde overcall doet? Verblind door onze plus 800 hebben we Pieter nog een keer gedubbeld in een andere 2 wat voor contract ging. De tafel leverde Leo en Pieter 70% op, maar het mocht baten: net gedegradeerd helaas.

Ben ik echt oud aan het worden?

Ik raap op

En we zijn rood tegen groen. Partner past voor en rechts opent 1. Normaal zou ik 1 bieden maar er zijn nogal wat rode signaalvlaggen: (i) ongunstige kwetsbaarheid, (ii) partner heeft gepast, (iii) driekaart in kleur van de vijand, (iv) slechte kleur. Normaal zou ik nog steeds bieden maar ik speelde met een onbekende partner Hein en ik wilde hem niet te veel schrik aanjagen op de eerste tafel. Wat schetst mijn verbazing als de bieding als volgt gaat:

West Noord Oost Zuid
Moerman Hein vD Hengeveld vd Hoek
  pas 1 pas
1 pas 2 pas
3 pas 4 pas
4 pas pas pas

Zo zie je maar, mijn deugdzame pas werd beloond. 4 hobbelde 1 down. De enige held die 1 volgde was Hedwig die uiteindelijk in 1SA gedubbeld belandde (min 200) voor een slechte score.