Spel van de week 5 november 2019 —Bas van der Hoek

Stinkende mazzel

Vroeger speelde ik veel robberbridge met Willem jan, Jan Moerman en Egbert Meijer. De laatste had altijd veel punten en zijn bijnaam was dan ook Lucky Meijer.

Dat Egbert nog steeds een Uber-Guus-Geluk is bewijst het volgende spel. Ik raap op

Links opent met 1 klaver en partner Egbert springt naar 2 ruiten. Wij spelen dit als 5–5 hoog dus ik alerteer. Nu moet U weten dat ik 2 jaar geleden in de eerste divisie bijna hetzelfde spel had en hetzelfde biedverloop. Ik bood toen 4 harten, Egbert was de conventie vergeten en had gewoon een zwak spel met ruitens.

Met het spel van twee jaar geleden in het achterhoofd bood ik met gemengde gevoelens 4 harten. Partner had zich vergist en had ruitens en legde de dummy neer met als commentaar dat hij dacht dat er 1 was geopend. En Lucky Meijer kwam er mee weg, want hij legde als zuid een prachtige dummy neer:

Het afspel was niet al te moeilijk, ik kon de ruiten ontwikkelen en maakte 10 slagen. Niemand zat verder in 4, dus dikke winst voor ons.

En hoe liep het 2 jaar geleden af? Ik ging toen twee ongedoubleerd down in 4 maar de buren konden 5 ruiten maken, geboden door ons nevenpaar. Ook toen had Egbert weer zijn spreekwoordelijke geluk.

Vroeger speelde ik op een 1-opening het Michaels cuebid (2=Majors) maar omdat 1 bijna nooit meer echt is, spelen we nu 2 als echt (klavers) en 2=majors. Het 2 volgbod als 5–5 hoog op een 1 klaver opening is natuurlijk super gevaarlijk. Al dit soort biedingen zijn linke soep, want ze lijken bedrieglijk echt en je past er zo maar op. De meest beruchte is Texas: het 4 antwoord op een 1SA-opening is een transfer naar 4. Daar werd zelfs op internationaal nivo wel eens op gepast, en daarom is de variant Zuid-Afrikaanse Texas verzonnen: 4 is harten en 4 is schoppen.

Op spel 11 raap ik op

Links 1, partner 3, rechts 3SA. Er wordt maar raak geboden! Zelfs als de vijand een hartenstop heeft zie ik 3SA nog niet zo snel gemaakt, want in ruiten maken ze zeg twee slagen en dan moeten ze zes klavers (plus de slag van de hartenstopper) voor 9 slagen maken en daar lijkt het niet zo op. Een strafdubbel leek me gerechtvaardigd. De bieding was dus

Meijer De Boer vd Hoek Grashof
3 3SA doublet einde

Dat liep goed af, want we hadden 5 hartenslagen en schoppen aas, zie diagram, plus 300 voor ons.

Peter Ladan en Ron vd Werf zaten succesvol te soppen op dit spel. Bij hen ging het:

Meijs Ladan Jagroop vd Werf
pas 1 doublet 1
pas 2 doublet pas
pas 3 3 pas
pas pas

2 van Peter was vierde kleur, de pas van Ron gaf een halve stop aan, en Peter zag geen manche meer zitten en paste goed af, minus 1. Verder zat iedereen in een kansloze 3SA dus Peter en Ron verdienden 4 imps. 1 maal maakte Zuid 12 (!!) slagen in 3SA. Ruiten uit voor de boer, schoppen aas afgegeven aan oost die verraderlijk harten boer naspeelde. De leider legde natuurlijk de vrouw en dat was dat, 3 overtrekken!

Proficiat voor Yael, Hans, Henk en Kees van het team skippy die met een dikke voorsprong de viertallencompetitie hebben gewonnen.