Spel van de week 12 november 2019—Willem jan Maas

Butler in een ehhh… gemêleerd veld

De districtsviertallen zijn bezig. Dit betekent dat de TC het beste van een lastige situatie maakt door een Zwitserse Butler te organiseren waardoor het niet zo belangrijk is als paren er op een gegeven avond niet zijn. De indeling wordt namelijk gedaan volgens de geldende ranglijst en niet in "lijnen".

De datumscores worden bepaald door het hele veld en dat betekent dat de de nadelen van Butler waar ik het in het verleden al tot vervelens toe met u over heb gehad nog een beetje worden aangedikt. Daarom nu iets nieuws, ik geef een aantal suggesties in de hoop dat vooral de paren die normaal niet zo "hoog" spelen hun resultaten kunnen verbeteren. De "goeien" hebben er ook iets aan, maar die zijn doorgaans te eigenwijs om zich hier iets van aan te trekken.

1. Agressief constructief bieden

Stel, je opent 1SA op A52 HB3 H10765 A2, partner inviteert met 2SA (of via Stayman en dan 2SA als 2SA direct een transfer is). Wat nu? In een parenwedstrijd is er veel voor te zeggen om te passen, maar in een Butler zou ik zeker een manche bieden. Waarom?

Mijn collega Bas zegt altijd, "Je moet alleen maar passen op een invite als je denkt dat je al te hoog zit." Geloof me, dat is een waar woord.

Overigens geldt dat omdat de manchepremie kwetsbaar hoger is dan niet kwetsbaar, een manche kwetsbaar minder kans nodig heeft dan kwetsbaar. Veel mensen rukken juist niet kwetsbaar en bieden kwetsbaar behoudend, Fout!

2. Trek je niks aan van "spook" dreigingen (beren op de weg)

Stel, je hebt 842 105 AH74 H953 en je partner opent 1SA (15–17). Wat bied je? Hopelijk biedt iedereen 3SA. Nu heb je dezelfde hand, opent je partner weer 1SA en wordt er 2 (DONT) gevolgd. Bij DONT (Disturb Opponents NoTump) betekent een volgbod de geboden kleur en een hoger liggende, in dit geval dus en . Wat bied je nu? Er zijn nu hele volksstammen die zich in bochten gaan wringen om te kijken of "alles wel gestopt is". Niet doen! Is mijn advies. Ook als er niet geboden wordt kunnen de buren wel eens een vijfkaart meenemen. Nu ook, maar het feit dat iemand biedt doet niets af aan het feit dat je nog steeds in 3SA wilt zitten.

Het is zelfs zo dat de grote kracht van conventies als DONT (sowieso van tussenbieden na 1SA) is dat de tegenstanders rare dingen gaan doen en niet meer in het normale contract komen. En weet u, het normale contract is niet voor niets het normale contract. Het is het contract met de beste winstverwachting.

3. Vermijd fouten van je partner

Huh? Dat zijn toch fouten die partner maakt, hoe kan ik die nu vermijden? Nou, een aardig voorbeeld vond ik spel 25

Een aantal malen werd door Noord 2 of 3 geopend en veel mensen als Oost zeiden doublet(?!?) of 4 (wereld). Vaste lezers van mijn stukjes zullen zich realiseren dat ik absoluut geen begrip kan opbrengen voor doublet. Met een singleton klaver en een renonce ruiten is dat vragen om moeilijkheden. Je partner zou kunnen passen of 5 (of 6) klaver kunnen bieden en waar blijf je dan? Geen doublet dus. Wereld dan? Dat lijkt leuk, maar als je een 7–5 hebt moet je (veel) vaker in de 7 kaart dan in de 5 kaart spelen. In een extreem geval moet je partner kiezen met, laten we zeggen, 2 en 1 en, geloof me, je speelt dan veel liever in harten maar partner kiest voor schoppen. Ook geen wereld dus wat mij betreft. Wereld zorgt er namelijk veelal voor dat je partner het fout gaat doen. Wat mij betreft is een hartenvolgbod dus het beste. Ik geloof niet in pas pas pas (ik heb een 7–5, kom op!) en zelfs als het bij je volgbod blijft hoeft dat nog niet fout te zijn.

4. Zet druk als het maar even kan

Laat de tegenpartij beslissen zonder al teveel informatie te geven. Ze doen het dan nog wel eens fout. Ter illustratie weer hetzelfde spel. Bij ons ging het bieden:

Noord Oost. Zuid West
De Boer Wj Meijer Hedwig
5 6 einde

4 was fit showing. Lijkt slim maar een knal in had waarschijnlijk beter uitgepakt. 4 was heel comfortabel. 5 leek weer slim, maar het sterkte mij alleen maar in de overtuiging dat slam een kans moest hebben (de waarden van Hedwig zitten waarschijnlijk in ). Dat bleek niet zo, maar het weinig informatieve biedverloop gaf Zuid aanleiding om A te proberen als uitkomst. Hierdoor gaf het niet dat ik de schoppens (natuurlijk) niet goed deed.

5. Realiseer je dat tegenstanders niet helderziend zijn

Misschien wel de moeilijkste, maar een van de grootste bronnen van slechte scores is dat je de tegenstander onbeperkte kennis toedicht. Je volgt dan redeneringen als "dat kan natuurlijk niet zo zitten want anders had-ie zeker…". Ik doe van alles fout, u doet van alles fout, en ja, zelfs uw tegenstanders doen van alles fout. Gebruik ze, die fouten.

Een voorbeeld, je hebt

(N) x AVx x AHVxxxxx tegenover (Z)AHB10xxxx xx xx x.

West heeft 4 geopend en je zit in 6. West komt uit met A en speelt harten door. Het is nu zeker goed om de A te pakken en direct de schoppensnit te nemen. Waarom? Aangenomen dat de ruitens 7–3 zitten (bij 8–2 geldt de redenering nog sterker) heeft West maar 6 plaatsen voor V en Oost 10. Kortom de kans dat V bij Oost zit is (veel) groter dan dat ze bij West zit. Hierdoor wordt het spelen op vallen (wat normaal is bij 9 troeven samen) minder kansrijk dan snijden.

Het feit dat West deze snit eenvoudig had kunnen voorkomen door ruiten door te spelen (en dus alleen maar harten switcht als-ie V heeft) mag je niet van de snit afhouden. Tegenstanders die zo verdedigen "you can count on the thumbs of your left foot".

Dit waren ze, mijn 5 tips om beter te Butleren. Doe er uw voordeel mee.