Spel van de week 19 november 2019—Bas van der Hoek

Delftse Derby

De sterkste clubs van Delft, DBC en de Gehaktmolen, hadden tegen elkaar geloot voor de eerste ronde van de NBB beker. Deze week bespreken we spellen uit die wedstrijd.

Eerst een uitkomstprobleem. Je hebt

En het bieden gaat

Heemskerk Schipper Willemse denBoer
1 pas 2SA pas
4 pas 4SA pas
5 pas 6 pas
pas pas

2SA was troefsteun, 4 was korte kleur, 4SA was keycard Blackwood, 5 twee azen + troef vrouw.

Het hele spel aan het eind van dit verhaal.

In de eerste ronde had Jaap Brulleman (zuid)

Links opende 1 harten, partner past, rechts 4 harten. Hinderlijk! Jaap besloot te doubleren en partner (noord) bood natuurlijk 4 schoppen (dat doen partners altijd). Hopende op VB-zesde paste jaap. Geen succes (minus 400) want het spel lag zo

Wakker geschud door dit spel rechtten Jaap en partner Schelte de rug en scoorden daarna 49 imps, de redders van de Gehaktmolen samen met het gelegenheidskoppel Fred Heemskerk en Thea Willemse (+29 imps in de Butler).

Spel 5 was een vermakelijk spel

Bij ons opende noord 1 schoppen gevolgd door 2 passen. Ik (west) paste tevreden en we scoorden 400 punten. Het spel sloeg uit, want op de andere tafel opende Noord 1SA, zuid transfereerde naar 3 ruiten en ging 4 down.

Op weer een andere tafel opende Egbert Meijer ook 1SA. Zijn partner transfereerde naar 3 ruiten via 2SA en west (Jos van den Dool) bood 3 schoppen. Zo'n lekker hapje laat je natuurlijk niet lopen, en Egbert doubleerde enthousiast voor straf: plus 2 voor -730.

Het beste paar bij DBC waren Jeroen en Jos, en die deden ons pijn op spel 21:

vd Hoek vd Dool Hofland vd Slik
  1 pas 2
4 5 pas 5
pas 6 pas pas
pas

Mooi slem geboden en een kansloze 6 schoppen vermeden. Jeroen speelde het veilig af door de hartensnit te nemen en 1 harten af te troeven. Slam werd vier keer geboden maar op die tafels werd slechts 3 ruiten gevolgd door west en dan is het veel gemakkelijker.

Weer even het uitkomstprobleem waar je had

En het bieden gaat

Willemse Schipper Heemskerk denBoer
1 pas 2SA pas
4 pas 4SA pas
5 pas 6 pas
pas pas

2SA was troefsteun, 4 was korte kleur, 4SA was keycard blackwood, 5 twee azen + troef vrouw.

Mijn analyse: Hoewel de vijand troef vrouw heeft, is troefstart niet zo aantrekkelijk want de ruitenintroevers worden aan de lange kant gemaakt dus die hoef je niet te voorkomen. Bovendien heeft je partner wel eens HBx, H10x of ABx van troef en dan kan je uitkomst een slag kosten. Harten en klaver kan ook zo maar een slag weggeven. Het biedverloop geeft ook geen aanleiding dat de tegenstander ergens een lange kleur heeft, dus ik zou veilig uitkomen en dat is een ruitje.

Kees kwam met een troefje uit. De leider haalde troef, sloeg klaver aas-heer en had 13 slagen. De enige downlead is een hartje, ik had het ook niet gevonden.

.

Hulde voor de clubavondcommissie, ze hadden extra spellen gedupliceerd zodat we iedere ronde dezelfde spellen op alle tafels speelden.