Spel van de week 11 februari 2020—Willem jan Maas

Wedstrijdkalender

Nog maar zelden ben ik zo tevreden geweest over de wedstrijdkalender van DBC dan deze keer. Met medeleven voor de paren die uit de B gepromoveerd zijn, voor ons komt het nu wel erg goed uit dat volgende week de kampioenscompetitie begint. Ondanks mijn eerdere claim dat je een paar afwezigheidjes in een parenwedstrijd wel overleeft zijn Hedwig en ik toch gedegradeerd omdat we geen enkele keer het gemiddelde wisten te halen. De verbijstering staat nog steeds op mijn gezicht te lezen, want, inderdaad, ik hou geen rekening met degradatie.

Hoe ging dat allemaal. Nou kijk, op spel 1 bijvoorbeeld had Noord H852 V63 1043 A63. Zijn parter toonde een 23–24 SA en onze Noord bood na Niemeijer 3SA. Er kon niet eens een poginkje vanaf. Niet slecht want zoals u ziet aan het hele spel is 6SA helemaal kansloos.

Ik dacht bij mezelf, zo dat is ook wat, ik zou zelf zeker op zijn minst een poginkje gedaan hebben. Ik was benieuwd hoe fout mijn beoordelingsvermogen was dus heb ik drie simulaties uitgevoerd. Ten eerste, gegeven de NZ handen, hoe vaak maak je dan 6SA? Hierbij varieer je dus de OW handen. Dat blijkt erg mee te vallen, want dat is maar in 56% van de gevallen. In de tweede simulatie geef ik Zuid 23 punten evenwichtig zonder 4 kaart hoog (er was ten slotte Niemeijer gedaan). Wat blijkt met de gegeven Noord hand maak je dan 6SA in 68% van de gevallen en als Zuid 24 punten heeft zelfs in 85% van de gevallen. De reden dat het in het gegeven spel 1 "maar" 56% kans heeft is dat in dit spel allebei de spelers een 4–3–3–3 hebben. Kortom, de volgende keer toch maar "gewoon" naar slam gaan.

Nou hadden we net het rondje tegen Kees en Jaap achter de rug. Op deze mannen stond deze competitie geen maat. Ik denk niet dat de A lijn ooit met zo'n grote voorsprong gewonnen is. Mooi hoor. Tegen ons gingen ze ook weer helemaal los. Hoewel?

Spel 18 vond ik ronduit verbijsterend.

Hedwig opende als Zuid 4 waar het bij bleef. Jaap kwam, net zoals letterlijk iedereen een hoge klaver uit, nam er nog een mee en switchte B zodat Hedwig 1 down was voor ze begonnen was. Tot mijn stomme verbazing was de verdediging om een schoppencontract op 9 slagen te houden maar één keer gevonden. In de B lijn ging dit iets, maar niet veel, beter. Foei!

En toen hadden we spel 17 net gehad…

Iedereen die met Noordhand Muiderberg heeft geopend verdient het dat, zoals hier, in 3SA B10 eruit gesneden wordt met 12 slagen als resultaat. Zo niet bij ons, want ik hou niet van Muiderberg. Ik had onze versie van een zwakke twee geopend, waarna Jaap onvervaard als West 3SA bood (Kees had een doublet geprutteld). Hedwig deed het toen zeer goed door uit te nemen met 4 (yeh!), maar Jaap had nog niet genoeg geboden en deed 4SA. Ik uit met die Noord hand. Om één of andere reden kon ik me niet voorstellen dat Jaap geen AV had en besloot dus van de schoppenstart af te zien (goed!). Ik koos echter voor B (niet goed!) met 12 slagen als resultaat.

Na afloop pruttelde ik wat over een stomme lead, waarop Jaap zei dat hij waarschijnlijk toch op B10 gesneden zou hebben. Waarom? Omdat hij, gezien de redding, de schoppens op 5–4 taxeert, hij er achter komt dat ik een singleton ruiten heb, in de eerste hand waarschijnlijk geen zwakke twee in open met een vierkaart harten, en dus "gemarkeerd" ben met 4+ klavers. En weet u, ik geloof hem. He is as good as all that.

Daarom word je namelijk eerste met cumulatief bijna 28% voor op nummer twee. Nogmaals, goed gedaan.