Spel van de week 17 maart 2020—Bas van der Hoek

Coronavirus! Het land is tot stilstand gekomen, alle activiteiten zijn opgeschort, ook georganiseerd bridge. Afgelopen dinsdag werd de DBC-clubavond op Bridge Base Online (BBO) gehouden. Het was een groot succes met 22 paren en een vlekkeloze organisatie vanuit Israel onder leiding van ex-lid Dirk Pieters. Hij is organisator en arbiter bij BBO en alles liep op rolletjes. Dirk, heel erg bedankt!

BBO is een zegen voor spel-van-de-week schrijvers, want je kan als het toernooi is afgelopen het bied- en spelverloop op alle tafels bekijken. Voor de enkeling die dat niet kan vinden, log in op BBO, dan zie je rechts een aantal verticale tabs, druk dan op HISTORY. Je komt dan in een scherm met boven een aantal tabs, druk dan op RECENTE TOERNOOIEN en dan zie je ergens PAIRS DBC.

Nooit vijf-over-vijf?

Laten we maar eens beginnen met het stokpaardje van 1 van mijn partners, Egbert Meijer, die altijd benadrukt dat je nooit vijf over vijf moet bieden. Hij heeft gelijk, en ook alle experts beweren dat als je een blinde gok hebt je geen 5-over-5 moet bieden.

Op de eerste twee spellen werden we geconfronteerd met twee vijf-over-vijf beslissingen:

Iwan moest nu beslissen over vijf ruiten. Ik zelf zou gedoubleerd hebben voor een score van plus 100 tot plus 300. Iwan redeneerde evenwel dat ik 0 of 1 ruiten moest hebben, en dan heb je alleen Axxxx van harten nodig en schoppen heer goed om 5 harten te halen. En als maat minder heeft wordt 5 ruiten misschien wel gehaald. Hij bood dus goed 5 harten, plus 1 gemaakt na schoppen uit en een tegenspelfoutje.

Op het tweede spel moest ik de 5-over-5 beslissing nemen.

Ik had me stilletjes al afgevraagd of ik moest doorgaan op partners kwetsbare 4 schoppenbod. Na het 5 ruitenbod van Jos had ik zo veel over dat 5 schoppen een goede kans moest maken en Iwan maakte fluitend 11 slagen. Zelfs 6 ruiten was nog een goede uitnemer, maar het is psychologisch erg moeilijk om door te gaan als je de vijand al naar 5 schoppen hebt getild. En West heeft een soort van anderhalve slag tegenover een opening, dus ik had met zijn hand ook gepast.

Zes maal zijn noord-zuid naar 5 schoppen gejaagd, slechts 1 maal mochten noord-zuid 4 schoppen spelen. Er werd altijd met ruiten heer gestart. Na de start van ruiten heer heeft de helft van de oostspelers niet klaver aas op tafel gelegd (lijkt me toch wel opgelegd met die mooie hartens in dummy), en werd een overtrek gemaakt door de klaververliezer op de vierde harten te parkeren.

Onze beide Japen

Bij mijn weten heeft DBC twee Japen (Brulleman en Roos), en op spel 10 was er een identieke poging van twee leiders om ze op het verkeerde been te zetten. Op de twee tafels in kwestie was de bieding hetzelfde (1SA pas-pas-pas) en de uitkomst van beide Japen (west) was een ruitje.

Derde hand legde de 10 en ik pakte met de heer! Ik kon wel zien dat dit nooit kon uitmaken, en het suggereerde dat derde hand ruiten boer-tien moest hebben. Ik gaf klaver aas af, en Jaap Brulleman ging door met een klein ruitje voor mijn boer voor een extra slag voor mij.

Tegen de andere Jaap (Roos) pakte de leider, Willem jan, de ruitenuitkomst ook slim de heer, en gaf klaver aas af. Zou Jaap Roos zich ook zo laten foppen? Welnee, hij legde gewoon ruiten aas op tafel er op vertrouwend dat als zijn partner Bxxx van ruiten zou hebben die wel de boer zou deblokkeren.

Ik heb vernomen dat de DBC-avond doorgaat op BBO, dus tot volgende week op BBO!