Spel van de week 31 maart 2020—Bas van der Hoek

We zijn de derde week ingegaan van verregaand opgehokt te zijn, maar de club heeft het er niet bij laten zitten. De clubavondcommissie onder leiding van ex-lid Dirk Pieters hebben een prima oplossing gevonden door op BBO te gaan spelen. Deze week weer met meer paren (28). Meer dan driekwart van de bezetting op de clubavonden van de pre-coronacrisis doet nu mee.

Op BBO spelen heeft een prettige bijkomstigheid: als je nog bezig bent aan het laatste spel en de tijd is op gaat BBO ijzerenheinig over tot de volgende ronde en onderbreekt het spel. Dirk kijkt dan later wat een redelijke score is op het onderbroken spel, en dat vind ik allemaal prima. Nog beter, als er maar een paar minuten op de klok staat kan je niet aan een nieuw spel beginnen en ontvangen beide paren een 50% score. Mooi dat het eindeloze getreuzel (want dat is het vaak) eens wordt ingeperkt.

Iwan en ik speelden beneden pari, maar we werden eerste want ons gepruts gaf allemaal niet. Mooie dingen gebeurden op spel 6:

De 2 schoppen-opening was Muiderberg. Ik kwam uit met schoppen 7 en Iwan was zo verstandig de 6 bij te spelen, voor de 9 van de leider. Die ging met een hartje naar tafel en speelde ruiten boer voor mijn heer. Ik had nu moeten zien dat schoppen 6 een afsignaal was, want met AH1062 of A10652 had partner de 2 gespeeld. Helaas was ik een schopje kwijt en verzuimde ik naar klaver te switchen: 3SA gemaakt. Nog steeds 58% voor ons, want 4 harten lijkt koud, maarrrrr….

Mike Reuser zat in 4 harten als oost nadat zuid, Peter Ladan, een Muiderberg 2 schoppen had geopend. Uitkomst ruiten 6 gepakt met de aas. De leider kon 4 troefslagen, 2 schoppen, 3 ruiten en 1 aftroever tellen en trok welgemutst de troeven eindigend in dummy. Mike speelde nu een schopje naar de vrouw (waarom niet de boer voorgespeeld?) gevolgd door ruiten Vrouw gepakt in noord. Ron en Peter speelden nu behendig 3 keer klaver, getroefd in dummy en nu waren de ruiten geblokt, 1 down.

Na drie keer troef waarop zuid twee keer bekent weet je dat de ruiten niet rond kunnen zitten, want zuid heeft Muiderberg geopend en heeft OF 9 zwarte kaarten dus 2 ruitens, of heeft zelf 4 ruitens. Goed is om na 3 keer troef de ruitensnit te nemen. Noord neemt en als de verdedigers nu 3 keer klaver spelen troef je in dummy en moet je terugvallen op de dubbele snit in schoppen en dat zit. Je speelt de schoppen boer, en je neemt later ruiten 10 over met de boer voor de snit op schoppen 10.

De andere leider in 4 harten werd voor het blok gezet door Sijke Hoekstra.

Noord, Christian Raducanu, kwam uit met schoppen 7 voor de 10 en vrouw. De leider trok 3 keer troef eindigend in dummy en nam de ruitensnit voor de heer van Noord. Klaver na voor de aas van zuid en nu speelde Sijke heel goed schoppen 2 na. De leider moest nu kiezen of de ruiten rond zaten, of schoppen heer goed en deed het verkeerd en legde schoppen aas. Ik weet niet hoe er werd uitgekomen, maar bij 3e/5e of 4e moet schoppen heer in zuid zitten. Bovendien: wie komt onder een heer uit naar een 2SA opening toe?

Mooi slam, bijna groot slam

Spel 22 was een mooie 6 ruiten (een hele goede 7, maar dat gaat down op de troeven 3–0). Op 1 tafel ging het zo

Oost had wel kunnen beredeneren dat 6 ruiten een prima kans moest hebben, want partner lijkt een 5431 te hebben en de spellen sluiten dan goed. Tegen 3SA kwam Mieneke uit met een schopje (je moet maar durven!) en 3 SA ging down. Wij hadden het gemakkelijker. Ik doubleerde de 1 ruiten opening, partner bood 2 schoppen en toen de vijand in 3SA belandde was de schoppenuitkomst niet moeilijk.

Vaak is het overigens goed om bij dit soort biedverlopen uit te komen in dummy's kleur, want de leider heeft 9 van de 10 keer een singleton schoppen. Waarom? Er zitten al 9 rode kaarten plus een stop in klaver, dus zeker korte schoppen.

Peter Hoogweg en Ton Sprong (BBO naam: Idzerda) boden mooi de potdichte 6 ruiten uit:

Na de inverted 2 ruiten van oost gaf Peter een splinter, Ton kon zien dat het spel heel goed aansloot en de heren stoomden op naar 6 ruiten.

Kan het nog eenvoudiger? Guus Mooibroek spelend met Chesskudo (wie achter deze naam schuilgaat weet ik niet) boden snel:

Hun 6 ruiten leverde 92% op, en dat ook nog tegen collega Willem jan, ik leef met hem mee. Gelukkig bood niemand groot slam wat je fluitend had gemaakt als de ruiten niet zo scheef hadden gezeten. Het is wel erg zuur als je dat overkomt.