Spel van de week 7 april 2020—Willem jan Maas

DBC niet op BBO

Wat een pech! Door technische problemen is de BBO clubavond van 7 april niet door gegaan. Erg jammer natuurlijk, maar u moet maar zo denken, we mogen blij zijn met de keren dat het wel lukt in plaats van te simmen over deze keer dat het niet lukt. Ik vind het sowieso een wonder dat BBO er in slaagt om de hele wereld te faciliteren met gratis online bridge. En laten we vooral Dirk Pieters niet vergeten die vanuit Israel voor ons elke week weer een toernooi organiseert.

In de hoop in ieder geval de enorme schare fans van het spel van de week (ahum!) toch nog iets te kunnen bieden een spel uit een wedstrijd van verleden week. U moet namelijk weten Bas, Iwan, Hedwig en ik spelen iedere woensdagavond een viertallenwedstrijd tegen een team van Ronald Kalf. Ronald Kalf, een naam die u nog zou kunnen kennen van heel vroeger. Ronald heeft in Delft gestudeerd bridgete toen ook op redelijk niveau (Eerste Divisie) maar is onmiddellijk na zijn afstuderen naar Duitsland vertrokken, heeft de kaarten aan de wilgen gehangen en woont daar nu nog. Hij is na zijn pensioen weer gaan bridgen en omdat het contact tussen Bas en Ronald altijd is blijven bestaan spelen wij nu dus wekelijks deze mini interlandjes.

Afgelopen woensdag kwam er een spel voor wat extreem duur was maar waar toch nog wel wat over te zeggen is. Aan onze tafel ging het

Let op, dit is een interactief plaatje, dus u kunt alles nagaan. (Overigens kan dit door het uitzoekwerk van Klaas Munneke, Leo van Leeuwen, Roelof Koekoek en anderen van Pijnackerse Bridge Club, bedankt hiervoor.) Een uitstekend contract wat alleen maar down gaat als de ruitens 4–0 zitten en de leider aan de verkeerde kant begint. Dit gebeurde nadat Hedwig met A was gestart en omdat de andere tafel in 3SA zat wonnen we er 13 terwijl we er anders 13 hadden verloren.

Waarom nu toch zo uitgebreid stil gestaan bij dit spel? Welnu, ik heb me heel lang afgevraagd of dit nou brute pech voor onze tegenstanders (en dus stom geluk voor ons) was of dat er meer over te zeggen was.

Om te beginnen is het natuurlijk pech. Als de ruitens niet 4–0 zitten is het slam koud, maar… Ik denk dat de leider met A had moeten beginnen. Ja, ja, ik weet dat iemand A start als-ie denkt dat hij nog een troefslag heeft, maar iemand komt ook wel eens A uit simpelweg omdat-ie een slag wil maken en omdat-ie bijvoorbeeld een renonce troef heeft en hoopt dat zijn partner naast de Aas wellicht een troef maakt en dan geldt iets heel anders. Wat dan? Nou kijk, we weten allemaal dat als je bijvoorbeeld de V met 5 kleintjes in een kleur mist en je er achter komt dat die kleur 4–2 zit, de de V bij de vierkaart moet zoeken omdat dat nu eenmaal het meest kansrijk is (66% om precies te zijn). Wat veel mensen niet weten is dat deze redenering omgekeerd ook geldt. De bezitter van een bepaalde honneur heeft vaker de lengte. Dit is ooit eens een BOLS bridge tip van Max Rebattu geweest. Pas je dit hier toe dan is de kans dat Noord lengte harten heeft groter dan dat Zuid lengte harten heeft. En dus is de kans dat Zuid lengte ruiten heeft groter dan dat deze lengte bij Noord zit, en dus… moet je met A beginnen.

Naar de kaart toe lullen? Misschien wel, maar het is wel weer een aardige illustratie van hoe leuk en boeiend ons spel eigenlijk is.