Spel van de week 14 april 2020—Bas van der Hoek

Laat ik beginnen de clubavondcommissie alsmede Jaap Roos en Dirk te complimenteren dat ze het DBC schip drijvend weten te houden in deze barre tijden. Dit keer op stepbridge, het was even wennen maar het werkte prima.

Josephine

Josephine (Grand Slam Forcing) is een slemconventie genoemd naar Josephine Culbertson, de vrouw van Ely Culbertson, de grondlegger van het bieden. Hierbij wordt door een bod van 5SA aan de partner gevraagd naar zijn bezit aan tophonneurs (AHV) in de troefkleur. Tegenwoordig is Josephine uit de gratie, want na 5-azen-Blackwood kom je ook achter de tophonneurs. Tegenwoordig betekent 5SA meestal pick-a-slam. Dit komt vooral van pas als de tegenpartij het je moeilijk maakt, maar ook bv 1SA-5SA vraagt partner om zijn vierkaarten te bieden teneinde een fit te vinden. Op spel 5 maakten Jos en Max het ons heel moeilijk… en ook weer niet. Oordeel zelf.

Na het 3 schoppen volgbod van Jos was het lastig bieden. Het beste is als ik 5 schoppen kan bieden (exclusion blackwood) maar dat spelen we niet. Bovendien kon partner best 3 ruitens en 4 hartens hebben, en dan speel je liever in de hoge kleur. Ik verzon maar het pick-a-slam bod van 5SA. Als partner nu hierop 6 klaver biedt kan ik met 6 ruiten een rood tweekleurenspel aangeven. Max zette extra druk met 6 schoppen en Iwan bood mooi 7 ruiten met zijn topkaarten. Zijn we in een winnend groot slam gedrukt? Iwan had misschien altijd wel zeven geboden.

Vermakelijk was hoe Henk en Egbert in 6 ruiten belandden. Ik laat Egbert aan het woord:

De bieding ging van mij (noord) 1SA (15–17), al geen gelukkige keus, ik kan beter 1Ru openen, na 1SA kwam er 2Ru tussen (multi, 6krt hoog), Henk 3Ru (transfer). Nu zijn we al gedoemd want Ru gaat in de verkeerde hand komen. Ik 3Ha, Henk 6Ru, dat is ongelukkig geboden. Als ik 1SA open is het 6 of 7, dus sowieso had Henk 4Ru moeten bieden, hoe het dan verder gaat weet ik ook niet precies, we weten nu het resultaat. Tegen 6Ru werd er Ha gestart (ja die kon zien dat zijn partner er geen had, was geen Lightner voor nodig). 6Ru gemaakt in paren veld voor een complete nul, dat is lang geleden.

Een fijn begin

Wij begonnen lekker met spel 1:

Klavers 4–1, dus min 1. Brute pech! Achteraf blijkt dat 6 ruiten een beter contract is, bereikt door vd Slik-vd Dool en Visser-Geelen. Kees vd Weijden maakte 6 klaver want kreeg de prettige lead van klaver 8, oeps! Ook mijn goede vrienden Egbert en Henk kwamen in 6kl, na een zwakke twee van Noord, 4 harten van oost, 4 schoppen van zuid, zes klaver van west. Net zo mooi gecontroleerd geboden als bij Iwan en mij. Roelof Koekoek was de grootste pechvogel want die ging 1 down in 6 klaver gedoubleerd.

Tot de volgende keer!