Spel van de week 19 mei 2020—Willem jan Maas

Luiigheid

Ik weet niet hoe u het ervaart, maar ik zie dat de lock-down toch wel als gevolg heeft dat de mensen wat luier worden. Je kunt tenslotte best ongeschoren in je pyjama online bridgen, geen haan die er naar kraait. Toch hoorde ik laatst iemand heel serieus zeggen "ik moet me nog omkleden, ik moet vanavond bridgen". Goed idee wat navolging verdient. Probeer zo "normaal" mogelijk te doen, maar hou daarbij wel rekening met anderen.

Nu bestaan er geen luier denksporters dan bridgers. Waar schakers zich helemaal suf studeren op partijen van grootheden en naar ik aanneem dammers ook (Is dat zo Peter van der Stap?), doet het gros van de bridgers daar helemaal niks aan. Sterker nog, als een spel slecht afloopt is dat pech en hebben anderen geluk gehad. Voor alle bridgers (ook voor mij) geldt namelijk dat ze minder goed zijn dan ze zelf denken. Maar zelden wordt gekeken of er redenen waren om het beter te doen. Nu is het normaal gesproken ook niet makkelijk om goed te kijken hoe anderen het doen. Je moet altijd bij een ander informeren hoe het spel bij hun ging.

Enter online bridge

Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat "gewoon" bridge gezelliger is, maar… Online bridge is een Walhalla voor mensen die willen bestuderen hoe anderen een spel aanpakken. Op Stepbridge bijvoorbeeld kun je via de portal van iedereen zien hoe een bepaald spel gegaan is. Dit is interessant als het spel bijzonder is, zoals bijvoorbeeld spel 11

Het lijkt vrij normaal om in 3SA te komen en ook normaal voor West om een schoppen te starten. Die uitkomst loopt via de Boer naar de Vrouw en nu is het zaak dat Zuid zich realiseert dat het contract alleen maar gemaakt kan worden als Oost in dwang gebracht kan worden. Er zijn immers 8 topslagen maar je mag, buiten de schoppen, geen slag afgeven om een negende slag te ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld een ruiten af geeft hebben OW 4 en die . Een down dus. Aan de andere kant moet je voordat de dwang kan werken wel vier slagen afgeven. Ziet u hoe dit kan?

Je moet 4 schoppenslagen afgeven waarop je uit Noord bijvoorbeeld 3 en een afgooit en uit Zuid een klaver. Na de schoppens en A en H kan Oost niet langer 4 en 3 vasthouden en wordt het contract gemaakt. Een klassiek voorbeeld van een suicide squeeze (het Nederlandse zelfmoorddwang krijg ik niet uit mijn pen). Bij ons aan tafel ging dit mis, maar Niek Kriens liet zien hoe je dat doet.

Na een kleine schoppen voor de Vrouw onmiddellijk schoppen na. Rob Dankers probeerde het tij nog te keren door harten na te spelen, maar Niek deed onverstoorbaar een derde schoppen. Nu zat Rob slecht. Hij kon of zijn schoppens nu meenemen en zijn partner in dwang brengen of zijn schoppens niet meenemen wat de leider de tijd zou geven een derde ruiten op te zetten.

Uitstekend gedaan door beide partijen.

Ook spel 15 was niet zonder interessante punten.

Na de A start en schoppen switch was het natuurlijk belangrijk dat Hedwig onmiddellijk een schoppen uit dummy weggooide op de ruiten. Zo gezegd zo gedaan. Nu moest er een safety play in troef gedaan worden om het contract te maken. Hedwig zag dat natuurlijk ook wel, maar zag ook dat als ze A naar de 10 zou spelen en deze zou verliezen aan een honneur, de derde schoppenronde een troef in Oost zou laten promoveren. Ze was zich ook bewust van een beroemde uitspraak van Culbertson, "Een safety play is als een veiligheidsspeld, bijzonder nuttig in vaardige handen, maar een leek kan zich er danig aan verwonden". Ze zag dus toch af van de genoemde safety play.

Pech? Ik weet het niet. Om te beginnen is er een tip van Robson, "Iemand die twee kleuren aan geeft en met een van zijn eigen kleuren uit komt heeft een singleton troef", maar belangrijker nog, de safety play kan ook uitgevoerd worden door in slag 4 op V een schoppen weg te doen en te vervolgen met harten naar de 9. Dat verliest niets als de troeven 3–2 zitten, maar wint als Oost VBxx van troef heeft. Mooi toch?