Spel van de week 21 juli 2020—Henk den Boer

Leve het weekspel en het weekspelschrijverscollectief

Verleden week vrijdag, een telefoontje met Bas. Of ik een keertje het weekspel zou willen maken. Tegen Bas zeg je geen nee, dus voila, dit keer een weekspel van mijn hand. Het geeft mij een goede gelegenheid om het weekspelschrijverscollectief (Bas, Willem jan, Jos en – sinds vorige week ook – Egbert) in het zonnetje te zetten.

Ik vind het een geweldige extra voor de club dat al sinds vele jaren zo'n weekspel wordt gemaakt. Voor degenen die een overzicht willen zien van de weekspellen door de jaren heen, beveel ik graag een (her)lezing aan van het ebook dat onder redactie van Willem jan ongeveer vijf jaar geleden is gemaakt ter gelegenheid van het vorige lustrum. Dit ebook is nog steeds op de DBC site te vinden.

Hoe win je een (zomer)drive

Mijn eigen prestaties deze week waren niet om naar huis te schrijven, laat staan deze uitgebreid te behandelen in het weekspel. Daarom richtte ik mijn aandacht op de nummers 1, 2 en 3 van de zomerdrive. Ronald en Cristian (1), Joeri en Jan Peter (2) en (gelegenheidspaar) Bas en Fred (3). Ronald en Christiaan waren het enige paar dat boven de 60% score uitkwam. Wat is het geheim van zo'n overwinning? Je kunt natuurlijke diverse spellen ten tonele voeren (zal ik ook doen) om hun overwinning toe te lichten, maar het antwoord op de vraag is ietwat saaier. Vermijd de slechte scores! Slechts op 2 van de 27 spellen hadden Ronald en Cristian een score beneden de 30%. Dat was de basis van hun succes.

Onderling uitgevochten

Mede door het loting principe ("Swiss") speelden de drie topparen ook tegen elkaar. Uit ieder van de drie onderlinge partijtjes van drie spellen laat ik een kenmerkend spel zien dat de onderlinge verhoudingen heeft bepaald.

Ronald bood heel praktisch direct 6, zijn sterkste en langste kleur. Geen topscore omdat ook 6 met 13 slagen gemaakt en op enkele andere tafels ook geboden werd. Maar het won wel tegen 5 en 6 gedoubleerd dat op in totaal 5 tafels het eindcontract werd.

Hier miste Joeri een kans om het spel te winnen. Ten eerste lijkt een zwakke 2 opening met zo'n prachtige 6 kaart niet aan te bevelen. Een opening van 1 is volgens mij beter. Ook dan zal partner direct springen naar 4. Ten tweede lijkt, vooral na een eigen 1 opening, een redbod van 6 aan te raden. Hoewel het risico aanwezig is dat je daarmee de tegenstanders naar het onverliesbare groot slam drijft, is het te zien dat er bitter weinig te scoren is in de verdediging. En als de tegenstanders groot slam bieden, dan maar weer redden met 7 .

Tegen de uiteindelijke nummer 3 (Bas en Fred) hadden Ronald en Cristian in goede samenwerking het spel al in de bieding gewonnen. Ronald opende 2 en Cristian deed het heel goed door geen 4 te knallen, slechts 3 bood hij. In de praktijk werd vaak 9 slagen gemaakt in een contract. Bas probeerde nog 3 Sa, maar dit contract bleek kansloos na de koning start.

Bas (op zijn verjaardag) kreeg ook van Joeri en Jan Peter geen cadeautje. Integendeel, op spel 12 toonde Jan Peter zich zeer geïnspireerd door een fit in (hij wist zich verzekerd van minstens samen 9 in deze kleur!) te negeren en aan te leggen in 3 Sa. Chapeau! En beloond met een 100% score, want vrijwel ieder ander paar kwam uit op 4 . Meestal eentje down. Joeri en jan Peter stelden in de laatste ronde nog hun tweede plaats veilig door drie keer 100% te scoren! Een unicum.