Spel van de week 11 augustus 2020—Jos van de Dool

Bridgen op internet is toch net even wat anders dan fysiek spelen op de club. Opvallend veel gerenommeerde toppers zijn zelden in de top 10 terug te vinden. Op papier mindere goden gaan juist helemaal los achter hun toetsenbord en scoren er lustig op los. Afgelopen dinsdag hield Martin van Leeuwen al weer voor de derde keer de Schiedamse eer hoog. Met Aad als invaller voor Hans liet hij het hele veld zijn hielen zien met een Rotterdamse 'niet lullen maar poetsen' manier van bieden en spelen. Een mooi voorbeeld van zijn ongepolijste stijl is het laatste spel waarmee hij de zege veilig stelde.

Waar aan de andere tafels noord enige hulp kreeg van partner ging Martin op zijn gevoel af en bood solo over 3SA nog 4 . Bas en Egbert hebben geen idee wat er aan de hand is en besluiten ondanks een overkill aan punten te passen. Het voorkomen van een verliezende spookuitnemer in een lage kleur lijkt de achterliggende, maar verliezende gedachte. Bij het afspelen slaat Martin 'gewoon' A, troeft 10 vrij en maakt als enige 12 slagen! Willem Jan zat in 5 en speelt V voor. Technisch wat beter, maar helaas voor de secce heer en 1 down.

Geluk? Zeker, maar dit 'alles of niets bridge' is wel opvallend vaak succesvol. Je drijft niet alleen je partner soms tot wanhoop, maar ook de tegenpartij! Je bent een onberekenbare speler geworden en dat levert ook weer veel punten op. Ook andere 'erkende gokkers' zijn opvallend vaak in de bovenste regionen te vinden. Dit doet me denken aan een leuk voorval in de beginjaren van de Lombard (1e team speelde nog hoofdklasse). Kees Tammens kwam een keertje oefenen (partner weet ik niet meer) voor een EK of WK. Met 35% dropen ze af. In die tijd werd de zijkant van de kaarten ook mee geboden en zat je na de eerste biedronde bijna altijd op 3 niveau of hoger. Daar hadden ze in Amsterdam nog nooit van gehoord en dit degelijke toppaar werd volledig weg geblazen. 'Vreemd clubje' zeiden ze nog. Chaos creëren heeft zo zijn voordelen en is zeker aan te bevelen tegen sterkere spelers!

Spel 17

Het bieden van spel 17 is lastig. Je hebt 11 slagen van top met een 6–5 verdeling, maar hoe verkoop je de hand? Door de extreme verdeling is de kans groot dat het bieden snel de lucht in vliegt en je moet gokken. Het simpelst lijkt het om de hand te verkopen als manche forcing klaver. Ook als de tegenpartij hoog mee biedt kun je op elk niveau je 11 slagen in klaver aangeven. Joeri en Frank begonnen zo, even later perfect verhoogd naar slem door JP en Bastiane. De rest van het veld rook door hoog tussenbieden niet aan slem of had het bieden van het slem een hoog gokgehalte. Bridge is niet eerlijk en de ironie is dat juist Frank en Bastiane door een goed getimede uitnemer van Anneke overboord gingen in 7 en een volle nul scoorden.

Probleemcompetitie

In navolging van een landelijke probleemcompetitie voor minder ervaren spelers in Coronatijd heb ik voor sterkere spelers (Hoofdklasse en sterker) op kleine schaal een vergelijkbare competitie opgezet waar ook een aantal DBC-ers aan mee doen. Je krijgt hierbij om de 4 dagen een probleem met de opdracht het beste af- of tegenspel te vinden. Hierbij wordt je vergeleken met een fictief nevenpaar. De score is dus in impen. We zijn nu bij puzzel 11 en Peter van der Stap is de trotse aanvoerder van het veld. Een leuk spel was probleem 7.

Als de ruiten lopen zijn 12 slagen een makkie. Uit het bieden kun je opmaken dat dit wel eens niet zo zou kunnen zijn. De harten snit werkt zeker niet.

Je kunt gebruik maken van het gegeven dat oost altijd is ingegooid als hij aan slag komt.

Het winnende afspel is als volgt: trek na de uitkomst drie keer troef (gooi 4 en 10 af), steek over naar A en troef een schoppen.

Speel nu 3 hoge ruiten (oost mag niet troeven) en vervolg met een schoppen introever. Ga met A naar tafel en oost kan de 4e schoppen introever niet voorkomen. 6 contract.

Vind je het ook leuk om de opgaven te ontvangen, mail me dan even.