Spel van de week 29 december 2020—Henk den Boer

Jaarafsluiting

Aan mij werd de eer verleend om het allerlaatste weekspel van dit jaar te maken. Een bizar jaar! Op 10 maart speelden we onze laatste clubavond in De Ruimte. Hopelijk kunnen we onze clubavonden weer in het echt hervatten in het voorjaar van 2021. En kunnen we elkaar weer in het echt ontmoeten. Het online bridge is voor ons spel een goede uitkomst, maar we missen wel het sociale samenzijn. Sommigen spelen geen online bridge, juist voor hen is het te hopen dat we in De Ruimte weer snel aan de slag kunnen.

De jaarlijkse afsluiting voor DBC is per traditie de Kerstdrive met een (door Anne-Marie Bennik) rijk gevulde cadeautafel en door (met name Rob Jagroop) zelfgemaakte salades. Om toch nog iets van een persoonlijke ontmoeting te creëren en om een DBC-attentie aan iedereen te geven, hebben Jaap Roos en ik namens het bestuur van DBC deze attentie persoonlijk bezorgd bij de leden. Leuk om te doen!

Totdat we weer live kunnen bridgen, gaan we gewoon door met online bridge via Step. Normaal gesproken houden we een Algemene Ledenvergadering in februari. Deze vergadering wordt verplaatst naar een dinsdagavond dat we weer kunnen samenkomen in De Ruimte. Wel zullen we de leden in januari op de hoogte stellen van de plannen van het bestuur met betrekking tot de contributie voor 2021.

In 2020 hebben we de jaarlijkse DBC kroegentocht helaas moeten missen. Dit jaar hopen we van harte dat we deze weer kunnen organiseren. Aan de voorzitter van de Technische Commissie, Jos Jansen, heb ik gevraagd naar de jaaragenda van DBC voor 2021 en vooral de datum van de kroegentocht. Deze staat voorlopig op zaterdag 19 juni 2021. Schrijf deze datum alvast met potlood in je agenda!

Over Jos Jansen gesproken: Jos heeft aangekondigd dat hij wegens drukke(re) werkzaamheden in februari 2021 zal stoppen met zijn voorzitterschap van de Technische Commissie. Op deze plaats mag ik namens alle leden van DBC wel zeggen dat we enorm hebben genoten van zijn optreden als voorzitter. De voorzitter van de Technische Commissie woont ook altijd de bestuursvergaderingen bij, Jos zorgde tijdens deze vergaderingen altijd voor een goede sfeer en leverde een uitstekende inbreng die zeer op prijs werd gesteld. Ter opvolging van Jos hebben we aan Hein van Dort gevraagd om Jos op te volgen. Hein heeft daarop tot ons grote genoegen positief geantwoord, dus per februari zal Hein het stokje overnemen van Jos.

Toine Prangers heeft in de zomer al het lidmaatschap van de Technische Commissie opgezegd. Hij wordt opgevolgd door Rudy Visser. Dank aan Toine en we heten Rudy van harte welkom als lid van de Technische Commissie.

Een bijdrage aan het weekspel kan natuurlijk niet zonder bespreking van de spellen van de op 29 december gespeelde spellen. Deze keer gewonnen door Leo Stok en Anton Beugelink. Gefeliciteerd!

Een beslissend doublet

Op de laatste spellen (25 t/m 27) werd de wedstrijd beslist. Aan tafel de nummer twee van de avond, Bas en Iwan, tegen Leo en Anton. Leo en Anton wonnen op deze spellen in totaal 13 imps en Bas en Iwan verloren er dus 13. In de totaalstand wonnen Leo en Anton met een voorsprong van twee imps op Bas en Iwan. Met name op spel 26 wonnen ze flink (9 imps):

De doorslag, ook voor de einduitslag, gaf het doublet van Anton. Zonder dit doublet zouden ze slechts twee impen hebben verdiend.

Sandwich positie

In the old days schreef men in de bridgeboeken dat je heel erg voorzichtig moest zijn met het bieden in de zogenoemde sandwich positie: dat is de positie waarin zowel de linker- als de rechtertegenstander beiden hebben geboden en nog ongelimiteerd sterk kunnen zijn. In het moderne bieden wordt echter alle schroom afgeworpen, vooral in de meest gunstige kwetsbaarheid (Zij wel, wij niet). Zie als voorbeeld spel 15:

Het biedverloop bij mij aan tafel verliep als volgt:

Als Oost toonde ik dat ik het lesje in modern bieden wel had geleerd. Een belangrijk voordeel van zo'n bod in de sandwich positie is dat je aan partner vraagt om met je geboden kleur te starten indien hij moet uitkomen. Zo'n bod valt dan te karakteriseren als een lead-directional bid. Egbert wist er wel raad mee en bood direct 5 in mijn kleur. Op andere tafels werd soms slechts 4 geboden met de hand van Egbert; dat werkte niet altijd goed, want dan is de kans veel groter dat de tegenstanders je op 5 niveau zullen doubleren voor straf. Beter is – ook dat is een kenmerk van het moderne bieden – om maar direct de tegenstanders onder grote druk te zetten door 5 te bieden.

Een gezond 2021

Tot slot wens ik jullie allen een goed en vooral gezond 2021. En wens ik ons vooral toe dat we elkaar veelvuldig mogen ontmoeten (aan de bridgetafel of anderszins).