Spel van de week 2 maart 2021—Willem jan Maas

Ruitenboer

Zoals JP gisteren al wist te melden is er eigenlijk nooit een Spel van de Week tijdens Ruitenboerweek. Wat mij betreft heeft dat een aantal redenen.

Dit laatste punt slaat echt helemaal nergens op, want dat is zeker het resultaat van vooringenomenheid van mijn kant. Maar het is wel heel menselijk om daar het slachtoffer van te zijn. Dat werkt zo. Stel, je denkt (doe ik) dat spellen die volgens jouw systeem anders geboden worden dan met het standaard systeem van de bond "altijd" slecht voor je aflopen. Elke keer dat dat zo is zet je een turfje in je hoofd en alle keren dat het niet zou is vallen niet eens op. Dan is het niet meer dan logisch dat je na afloop denkt: "zie je wel, het was weer zo". In werkelijkheid is er niks geks aan de hand.

Het eerste punt is niet meer valide omdat in de huidige online bridgewereld er echt geen reden meer is om niet mee te doen.

Het tweede punt geldt nog steeds, maar vooruit, ik heb gedurende de avond een beetje bijgehouden wat mij opviel en daar kwam toch wel wat uit.

Spelen

Neem nou spel 3.

Daar waar Marcel Winkel het vrij normaal vindt om in 6 te komen, denk ik dat 4 wel genoeg is.

Interessant is hoe je dat moet spelen bij een klaveruitkomst. In een viertallenwedstrijd kan dit spel zo weg, maar in paren ligt dat toch wel even anders. Dit is overigens de reden dat ik paren veel boeiender vind dan viertallen. In viertallen geldt dat het leggen van een kleintje er min of meer voor zorgt dat je safe 5 haalt als de troeven vallen en 4 als de troeven niet vallen, dus in viertallen lijkt dat het beste. Je tweede klaververliezer gaat namelijk weg op de . In paren is er toch wel wat meer te zeggen over dit spel. Stel je voor dat H goed zit. Dan heb je, weer afhankelijk van de troeven, 6 als je de V legt. Je derde klaver kan namelijk weg op de ruiten. Het risico is wel dat V gepakt wordt, er klaver wordt nagespeeld en je 10 verliest aan de B. Je verliest dan meestal 2 en een . Je gaat dus zelfs down als de hartens niet vallen. In viertallen een belachelijk risico, in paren zeer het overwegen waard. Nog spannender wordt het als je hartens iets beter zijn (AVB). Dan is er in een parenwedstrijd na het slechte begin van klaver uit voor V en H en klaver na voor 10 en boer veel te zeggen voor het overnemen van H met de Aas, troef te halen en de schoppensnit te nemen om je klaver op te ruimen. Je loopt dan het risico om down te gaan in een "koud" contract, maar dat is nu juist het intrigerende aan paren.

Bieden

Op spel 17 vergastte Klaas ons op een Klaas special.

Eerst opende hij 2SA op een kaart die daar toch echt een beetje sterk voor is. (Marcel vindt van niet, begrijpt u nu waarom ik geen SvdW wil doen tijdens B?). Hij trachtte dit te compenseren door over de transfer van de partner 4 te bieden. Pieter had geen problemen meer en ging naar slam. Pech, want door het ongelukkige troefzitsel gaat 6 down (dat vindt Marcel ook). Maar Klaas completeerde zijn koorddansnummer door te corrigeren naar 6SA. Ik weet in alle eerlijkheid niet hoe goed dat objectief is, maar hier was het geweldig. 6SA is niet te vernielen.

Toch nog even een snelle simulatie uitgevoerd om te kijken of dit nu mazzel of goed spel was. Wat blijkt? Double dummy maak je net zo vaak 6SA als 6. Ik ben dus geneigd het als goed spel te betitelen. Goed gedaan, Klaas!