Spel van de week 20 april 2021—Jos van den Dool

Ongekende mogelijkheden

Bridgen op Stepbridge en BBO biedt ook voor de clubavonden ongekende mogelijkheden. Grenzen bestaan niet meer en zo was het mogelijk dat Geert dinsdag met zijn oude, in Frankrijk wonende, maatje Martin Schaper de clubavond naar zijn hand zette. Misschien een ideetje voor Fred van der Wouden om ons vanuit Israƫl zijn kunsten te laten zien.

Op een avond met vooral saaie spellen wisten Geert en Martin met hun agressieve stijl de tegenstanders tot fouten te verleiden en harkten zo de benodigde punten binnen voor de dagwinst. De agressieve 1SA op 9–12 punten (niet kwetsbaar in 1e en 2e hand) leverden in drie spellen gemiddeld 71% op. Dit was het grootste succes.

Klaas telt normaal gesproken ook de plaatjes aan de achterkant mee om zich in de bieding te melden, maar laat zich hier door de 1SA opening het zwijgen opleggen. Geert ging 1 down, maar noteerde de volle top. 'One down is good bridge' zeiden we vroeger.

Opvallend is dat zoveel paren het uiterst scherpe 4 bereiken. Bij sommigen werkte het ruiten volgbodje van west als een rode lap en was zuid ondanks zijn 12 puntjes niet meer te houden. De Bergen aanhangers die vier boden kunnen de conventie net zo goed niet spelen als partner met elke hand toch naar de manche gaat. Zonder ruiten bodje bij west zie ik geen enkele aanleiding voor zuid om na 3 of zelfs 3 de manche te bieden. Of begin ik oud te worden? In spel 17 legden drie paren aan in een scherpe 6. Met alle snits goed lijkt het een eitje

Harry en Fred stelden de leider met een verraderlijke 8 uitkomst echter danig op de proef. Zowel Jack als Hedwig namen meteen A en ruimden op de ruiten twee klaver op (met een oversteek naar A). Hierna scheidden de wegen zich. Hedwig nam de schoppen snit, troefde twee schoppen losers af in de dummy en verloor alleen V. Jack geloofde de uitkomst van Harry en koos voor de verliezende troefsnit in klaver. Ook met H bij oost een dubieus plan gezien het gebrek aan entrees in de dummy. Zo ging een contract dat je 'tegen de muur kon plakken' alsnog down.

Drie parentijgers kozen voor het goede principe dat je in paren vaak beter in 3SA kunt zitten als je qua punten tegen slem aan zit. Tegen ons ontkende Leo bewust zijn driekaart harten om partner maar niet op het idee te brengen naar 4 te gaan. Een slimme keuze die terecht 75% opleverde.