Spel van de week 8 juni 2021—Egbert Meijer

Een eenzaam roepende in de woestijn

Thema van de avond: Het Lightner doublet. Ik mag toch aannemen dat de meeste clubspelers van DBC op de hoogte zijn van het Lightner doublet. Toch leg ik het nog maar even uit, want diverse partners zitten nu nog als een eenzaam roepende in de woestijn op hun introever te wachten. Wanneer de tegenpartij geheel vrijwillig een slam biedt, dan vraagt een doublet om een ongebruikelijke uitkomst. Mocht je een hand hebben waarmee je denkt dat het 'gewoon' down gaat, wees dan tevreden, je hebt al een goede score en voor een down hoef je dan niet te doubleren. Soms gaat het spel echter down als partner niet zijn normale lead doet. Door nu te doubleren maak je hem hierop attent. Als de lead niet uitmaakt kan je natuurlijk ook doubleren als je denkt dat het sowieso down gaat, ondanks dat partner dan niet zijn normale uitkomst doet. Die ongebruikelijke uitkomst geeft meestal aan dat je een renonce hebt en dus direkt een introever kan maken. Het is nu aan partner om de juiste kleur te vinden waarin je kan introeven, meestal is dat wel duidelijk. Als je dan uitkomt in die kleur kan je tevens een Lavinthal signaal geven, zoals je ook zou doen als je later in het spel een introever zou geven. Ook als je preëmptief geopend hebt en de tegenpartij niet altijd geheel vrijuit zijn slam biedt, kan je als prëempter een Lightner doublet geven, want je bent vrijwel nooit goed genoeg voor een strafdoublet. Hoewel je niet vaak in de gelegenheid bent, kwam het thema gisteravond zelfs twee keer voor.

Na een preëmptieve 4 opening van West werd er door NZ een paar keer doorgestoomd naar 6. West doubleert en geeft hiermee aan 'partner, ik heb een renonce'. Aan Hedwig en Willem Jan kan je zoiets wel overlaten. Willem Jan kwam met klaveren uit en noteerde tevreden +800. Ook Christa en Sijke scoorden op die manier een fraaie +800. Helaas was Henk even niet helemaal bij de les. Misschien heb ik iets te vaak geroepen dat uitkomen in de door mij geboden kleur meestal verstandig is, maar nu dus even niet. Maar ja, daar was dat doublet dus voor bedoeld. De wraak kwam op spel 21.

Na de 1SA opening en mijn 2 bod bood West 4. Henk kwam met 4 op de proppen. Ja, je moet wat, we hebben op zeker een fit en Noord heeft wel een heel mooi maximum met zijn vier azen, al had ik liever gezien dat hij helemaal niets in zou hebben. Maar goed alle punten lijken te werken en ik bood 6. West doubleerde, ook hier een renonce, maar ook hier werd er gewoon met klaveren uitgekomen, nu in ons voordeel. Nog even Q vinden en het slam is binnen. Na het 4 bod geen probleem voor Henk. Dat is nog een keer gebeurd. Gek genoeg de enige keer dat 6 down ging was toen er niet gedoubleerd werd. Maar hier is ook nooit de geboden en moest Zuid Q vinden zonder enige aanwijzing. Als er met wordt gestart kan het slam niet meer gemaakt worden, je verliest altijd nog een slag.