Spel van de week 31 augustus 2021—Henk den Boer

Clubavonden DBC zijn van start gegaan!

Vanwege vakantie en ook voorzichtigheid vanwege Covid, was de allereerste clubavond sinds maart 2020 nog niet erg druk bezocht (20 paren). Maar genoeg paren om er een plezierige avond van te maken. Voordat het bridgen begon, werd eerst stilgestaan bij het overlijden van Joop Blankenspoor (begin dit jaar). Ook werd gememoreerd dat Jos Jansen dit jaar is gestopt als voorzitter van de Technische Commissie, reden genoeg om Jos in het zonnetje te zetten. Voorts konden de Meesterpunten oorkondes worden uitgereikt: Noa Kant, Joeri Freund en Ivar de Hoogt (allen voor het bereiken van de mijlpaal van 2000 Meesterpunten, maar zowel Noa als Ivar was niet aanwezig, dus die uitreiking volgt later), Kees Schipper en Henk den Boer (beide voor het bereiken van 60.000 Meesterpunten). Het meest bijzondere was de uitreiking van de oorkonde voor maar liefst 100.000 Meesterpunten aan Hedwig van Glabbeek.

De avond was voor Hein van Dort zijn vuurdoop als voorzitter TC op een clubavond. Dit belette hem niet om geconcentreerd te blijven op zijn eigen bridgespel; integendeel: samen met zijn partner Niek Kriens eindigde Hein stijf bovenaan met maar liefst 67,13%!

Het ene dubbeltje is het andere niet

In de jaren vijftig wandelden mijn broer en zus, toen nog kleine kinderen, samen naar een snoepwinkel in de buurt. Ze hadden allebei een dubbeltje gekregen om daarmee snoep te kopen. Mijn broer droeg de zware verantwoordelijkheid om de beide dubbeltjes bij zich te nemen. Helaas ging dat niet helemaal goed en verloor hij onderweg één van de twee dubbeltjes. Voor hem was duidelijk dat het verloren gegane dubbeltje van mijn zus was (en kon hij alleen een dubbeltje besteden). Mijn zus was het daarmee geheel eens, want op haar dubbeltje stond een ander jaartal dan het dubbeltje dat nog wel in bezit was.

Zo ook in het bridge: de ene dubbel (Doublet) is de andere niet. Gisteren waren in één ronde twee situaties waarin een Doublet nuttig was of kon zijn, maar waarbij het wel belangrijk is dat je met je partner hebt afgesproken wat een Doublet in de gegeven situatie betekent: Straf of Take-out of nog iets anders?

Het biedverloop ging als volgt:

Noord Oost Zuid West
Henk Jos Egbert Jeroen
Pas pas 1 DBL
1 pas 2 pas
Pas 3 DBL einde

Partner Egbert Meijer doubleerde 3R en daarover hebben Egbert en ik duidelijke afspraken: als ons eigen bieden is beĆ«indigd en de tegenpartij houdt het open, dan is een Doublet voor straf. Een doublet is in de regel voor Take-out en in specifieke situaties voor straf. Dit was er zo één.

Het Doublet was belangrijk voor de score: 3R ging eentje down. Zonder Doublet hadden we dik onder het gemiddelde gekregen, nu (met Doublet) verdienden we nog 50%.

Daarna kwam het volgende spel (18) en weer bood Jos van den Dool en konden we hem doubleren.

Noord Oost Zuid West
Henk Jos Egbert Jeroen
  pas pas 1
1 DBL 1SA pas
2 2 einde

Egbert paste nadat Jos 2 had geboden. Naderhand bleven we wel met de vraag of een Doublet bij Egbert voor straf zou zijn. De situatie is nu niet zo duidelijk. Omdat partner al twee kleuren heeft geboden en voorts omdat Egbert zelf al 1Sa geboden (wat bij ons een stevige hand belooft, een maximum voor zijn voorpas) heeft, kan een Doublet op 2 echter weinig anders betekenen dan voor straf. Een take-out is niet meer aan de orde, toch?

In de praktijk maakt het voor de score niet veel uit. 2 twee down was voor ons al goed voor 14 van de 18 matchpunten. Indien gedoubleerd zouden we 16 van de 18 hebben gescoord.