Spel van de week 28 september 2021—Willem jan Maas

De regel van 15

De regel van 11

Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb al heel vroeg toen ik bridge leerde de regel van 11 geleerd. Het was al in de beginnerscursus dat uitgelegd werd dat als je partner de vierde van boven uitkomt je met de regel van 11 heel vaak kon zien hoe een kleur verdeeld was. Voor degenen wiens kennis van de regel van 11 een beetje is weggezakt even een snelle opfrisser.

Als je partner met de vierde van boven uitkomt en je trekt de waarde van de uitgekomen kaart van 11 af dan geeft de uitkomst het aantal kaarten boven de uitgekomen kaart dat de 3 overige spelers samen nog hebben. Omdat je de kaarten van twee van de overige spelers ziet (die van jezelf en de dummy) kun je dus zien hoeveel kaarten hoger dan de uitgekomen kaart de leider nog heeft. Soms helpt dat enorm om in de derde hand de beste kaart te leggen.

Bijvoorbeeld:

V843
B975

De speelsoort is SA, Noord komt uit met de 6 en het partnership heeft vierde van boven afgesproken. De regel van 11 leert ons dat Oost, Zuid en West samen 11–6=5 kaarten boven de 6 hebben. Die 5 zien we allemaal, dus we kunnen met een gerust hart de 5 leggen. West heeft namelijk 0 kaarten boven de 6.

Dit voor zover vierde van boven en de regel van 11, maar wat veel minder bekend is dat dit slechts een bijzonder geval is van een veel algemenere regel, de regel van 15. Deze regel zegt: Als je partner de n-de van boven uitkomt moet je de waarde van de uitgekomen kaart van 15-n aftrekken om het aantal kaarten dat de 3 andere handen samen nog boven de uitgekomen kaart hebben te vinden.

Dit is dus erg nuttig voor de mensen die 3e en 5e van boven spelen. Hier geldt dus de regel van 12 respectievelijk 10. Dit had Sijke en Christa geholpen op onderstaand spel.

Door beperkingen van ons EKAS systeem is het voor Hedwig en mij bijzonder lastig om met de NZ handen in 2 te komen. Als je als Z 1SA opent transfereer je als N gewoon naar 2 en kom je in het beste contract. Ter zijde, als je denkt dat het na een 1SA opening beter is om te passen moet ik je toch echt uit die droom helpen. 2 is veel vaker het beste contract dan 1SA. Een snelle simulatie leert dat 1SA in 85% van de gevallen gemaakt wordt en 2 maar liefst in 91%. In een parenwedstrijd is het nog erger, want het resultaat van 2 wint het heel vaak van het resultaat in 1SA.

Maar goed, wij kwamen dus in 1SA en Sijke kwam uit met 8. OW speelden 3e en 5e van boven en Christa kon niet met zekerheid zeggen waar Sijke van gestart was. Ze legde de V en switchte naar schoppen. Sijke pakte de A en speelde schoppen door waardoor ik uiteindelijk 10 slagen kon maken. Hierdoor was de slechte score (1SA+1) veranderd in een hele goede.

Ik leef wel met Christa mee, de 8 is echt een moeilijke kaart om te lezen, maar als ze de regel van 15 had toegepast had ze geweten dat de leider precies 0 kaarten boven de 8 had gehad. Want: de 8 is zeker niet de 5e van boven dus de 3e van boven. We moeten dus de regel van 12 toepassen. 12–8=4 en we zien alle vier de kaarten boven de 8, dus de leider heeft alleen maar kleintjes. Nu is het niet meer moeilijk om wat de leider ook legt in de dummy alle ruitens mee te nemen.

When it rains it pours

Hierboven heb ik een van onze zeer weinige redelijke spellen beschreven omdat het een aardige illustratie van de regel van 15 is. Mensen die kijken wat we gehaald hebben (33,8%) zullen zien dat het voor ons wel heel hard regende. Natuurlijk hebben we ontzettend veel fout gedaan. Maar, zoals Egbert een paar weken geleden al schreef, als je in de hoek zit waar de klappen vallen dan overkomt je ook alles. Twee voorbeelden voor de lol.

Het begon al meteen met Spel 8. Na twee passen opende Geert een sterke SA en volgde Hedwig 3. Paul bood nu 3 als transfer maar Geert dacht dat het echt was (ik ook!) en deed zijn vijfkaart in de aanbieding. Paul, die dacht dat zijn partner "gewoon" de transfer aangenomen had paste natuurlijk en ik had ook niet de inspiratie om 3 te bieden. Zo geschiedde het dat de heren zich totaal niet bewust waren van het feit dat ze maar liefst een 10 kaart harten fit hadden en lekker eentje minder down gingen dan de rest. Fijn! O ja, 3 kan natuurlijk nooit een transfer zijn omdat je anders onder 3SA nooit meer je aan kunt bieden.

Op spel 25 zaten we in 3, zoals de meesten, en was het natuurlijk een "koude" 4. Je moet even de hartens goed doen, klaver V vinden en geen 2 verliezen. Double dummy geen probleem, maar met alleen de OW handen gegeven heeft het zelfs double dummy maar 30% kans. En vergis je niet, je doet dan alles wat goed kan gaan goed. Als je een lekker avondje hebt bied en maak je gewoon 4. Als het echter stortregent maak je deze vier alleen als je hem niet biedt…