Spel van de week 21 december 2021—Egbert Meijer

Goede raad is duur

Een gratis advies soms ook, maar dan als je het opvolgt. Twee weken geleden schreef Bas in zijn stukje "Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op zijn neus". Daar ging het om een groot slam dat in een parenwedstrijd niet altijd geboden moet worden. Heel vaak zit een deel van het veld niet eens in zes en levert het klein slam al een goede score op, terwijl als je down gaat in zeven je zeker een nul kan noteren. Een goede raadgever, maar dat moet je er niet van weerhouden je gezonde verstand te gebruiken. Het viel mij op dat op spel 23 slechts vier keer het knetterdode 7SA is geboden en maar liefst zeven keer niet. Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat het ons ook niet is gelukt om in 7SA te komen.

Iedereen heeft met de Zuid hand 2SA geopend. Wat is het probleem? Noord telt minimaal 36 punten en heeft ook nog een mooie 5-kaart. Dat is op zich al voldoende kansrijk om 7SA te bieden. De raadgeving van Bas gaat op dit spel natuurlijk niet op, want echt iedereen gaat minimaal een klein slam bieden. Wat zegt de generator? Ik heb de Noord hand tegenover een willekeurige 20–21 balanced gezet en dan is de kans dat je 7SA maakt 88%. Dus als je het niet kan uitzoeken, bied dan gewoon pragmatisch 7SA.

Kan het beter? Die 12% gevallen dat het down gaat betreffen uitsluitend de zeldzame gevallen dat we een aas missen, een zeer kleine kans dat partner slechts 20 punten heeft en de vier punten van de tegenpartij precies een aas is. Vaker is het geval als we K missen en de snit zit fout of soms met een 4-kaart ervoor. Als je wéét dat je een aas of K mist moet je geen 7SA bieden. Kunnen we dat uitzoeken? Dat zou toch niet moeilijk moeten zijn in de meeste systemen, je transfereert naar en vraagt azen (RKC), je hoort precies wat je wilt weten. Bij ons transfereerde Henk naar 3, maar als ik dan 3 biedt geeft dat een doubleton aan. Helaas is 4SA nu echt en inviterend. Ook een nieuwe kleur is echt en geen cuebod. Ja, als je nu vastzit, dan toch maar gewoon 7SA bieden. Henk had echter met 4 moeten beginnen, een Texas transfer naar 4. Dat belooft weliswaar een 6-kaart of langer, maar daarna bied je gewoon 4SA RKC en hoort precies wat je wilt weten. Die lengte van de harten zijn niet belangrijk, we gaan toch 6SA of 7SA spelen.

Het moet toch mogelijk zijn in elk systeem om de als troefkleur vast te stellen en daarna gewoon RKC toe te passen? Dat lijkt niet zo moeilijk. Kijk je systeem er nog eens op na. En kom je er niet uit, dan maar gewoon 7SA bieden, zit je in ieder geval negen van de tien keer goed.