Spellen van de Week Spellen van de Week

Spel van de week 11 januari 2022—Jos van den Dool

Voor ons had de laatste clubavond een duidelijk thema: "Aas uitkomen". Ooit is me geleerd dat azen er zijn om plaatjes te vangen. Ik heb menig cursist op het hart gedrukt nooit zomaar met een aas uit te komen als je de heer niet hebt. Dat zat er bij mijn levenspartner zo diep in gegraveerd dat ze ooit in 3SA gedoubleerd, met al 4 slagen op zak, niet haar aas mee durfde te nemen ("mag toch niet van jou") en het contract alsnog werd gehaald.

Martin en Hans zijn in een kansloze 4 verzeild geraakt en dat werd van een lintje voorzien. Nu nog je slagen meenemen. Jeroen startte met A. Wij spelen van AH de heer en partner geeft vervolgens zijn distributie door. Starten we met de aas dan geeft partner een aan of af signaal (laag = aan). 9 bleek lastig te lezen. Het gevaar is dat A verzuipt bij schoppen naspel. Na veel wikken en wegen speelde Jeroen A na. Mijn afsignaal (B) kwam te laat. De entree voor de 3e schoppen is verdwenen zodat Martin weg kwam met -1 voor een bijna middenscore.

Na afloop van spel 26 had ik het idee dat partner de verkeerde keuze had gemaakt bij de uitkomst. Niets bleek minder waar te zijn want alle tegenspelers van 4 zijn met H gestart.

Eigenwijs als ik ben, ben ik ondanks de eensgezindheid toch niet helemaal overtuigd. 4 belooft een mooie 7/8 kaart harten zonder slem aspiraties. Soms zit er een bakkleurtje bij. De leider heeft niet zoveel (punten) buiten die in harten, maar kan er wel een 'bakkleurtje' naast hebben. De kans dat hij H of A heeft is niet zo groot. Met A 'kijken' en het aan-af signaal van partner afwachten vind ik niet eens zo'n gek alternatief. Was in dit geval de jackpot geweest. Het kan uiteraard ook slecht uitpakken als de leider maar 1 schoppen heeft en er op tafel mooie schoppen verschijnen en partner A niet blijkt te hebben, maar niets is zeker in het leven. Het grappige is dat de enige die wel met A startte dit deed tegen 6 en dus de dodelijke start vond. Juist in slem zou ik met H proberen de downslag vast te leggen.

In spel 22 moest er ook tegen het veld in gestart worden om een goede score te halen. West zal voor zijn 1SA antwoord 1 of 2 harten hebben en Pieter gokte als enige op het eerste. Op het oog lijkt een ruiten uitkomst kansrijker, maar A uit en een kleine harten na bleek dit keer midden in de roos te zijn. Alweer een puntje voor uitkomen van de aas zonder de heer.

Willem Jan en Hedwich werden net als vorige week eerste. Wij droegen met een 3% tafel (vorige week nog 30%) niet onbelangrijk bij aan hun zegereeks. Nadat ze ons in spel 7 in 4 hadden opgeknoopt voor 'slechts' 95% hadden ze in het volgende spel profijt van hun biedafspraken, inzichten en het gunstige zitsel.

2 is een invite met exact 3 harten en een verdeelde hand. Hedwich gaf met 2SA (forcing) aan wel interesse te hebben in 3SA in plaats van 4 en 3SA werd dan ook het eindcontract. Een weldoordachte gok. Alleen met klaver uit hou je 3SA op contract. 4 kan zelfs down als noord ruiten start en de introever in die kleur wordt gevonden. Na schoppen start zijn er zowel in 3SA als 4 11 slagen aangezien noord in 3SA niet de noodzakelijke derde schoppen kan brengen.

De drang om die twee nullen te compenseren werkte in spel 9 averechts.

Na die twee nullen hoop ik met een vanwege de vierkaart harten onconventionele 3 preempt het leven van de tegenpartij lastig te maken. Dat lijkt te lukken. WJ doubleert uiteraard en vanwege het ontbreken van een fit in de hoge kleuren belanden ze in een uiterst gammele 3SA.

Jeroen gelooft ze en ondanks zijn verdedigende waarden neemt hij uit met 4. Deze reddingsboei wordt met beide handen aangegrepen en was onze derde nul geboren.

De les: Laat de tegenpartij het lekker zelf uitzoeken na een preempt. Als je al actie onderneemt doe je het direct en niet als de tegenpartij al een keuze heeft gemaakt.

In spel 21 zetten Peter, Guus en Klaas de tegenpartij meteen het mes op de keel door op 1 met 4 te volgen. Dit contract kan 1 down, maar het is Oost niet kwalijk te nemen dat hij nog wat probeert, maar een gedoubleerde afstraffing werd zijn lot.

Wij hadden een veel passievere kijk op het spel. Jeroen volgt 1 en de eerste vraag is of ik na de pas in west 1 mag bieden. De meerderheid deed het wel. Volgens onze afspraken is een vrijwillig eigen kleurtje bieden in deze situatie een positief bod is zonder fit. Ik paste dus. Noud kan zijn overwaarde ook met 2 aangeven, maar kiest voor 3. Jeroen verwacht niets meer bij mij en met een pessimistische blik op zijn gatenkaas gooit hij het bijltje er bij neer.

Twee passieve acties die terecht tot een slechte leidde. Ik denk dat we de afspraken over de sterkte van een bod in een eigen kleur in dit soort biedverlopen nog eens goed tegen het licht moeten houden. Had ik 1 geboden, dan had Jeroen zeker nog 3 geboden.