Spel van de week 8 februari 2022—Jos van den Dool

Back to normal?

Dinsdag hebben we hopelijk voor het laatst de clubavond op Stepbridge gespeeld en gaan we voor de tweede keer met goede moed weer live spelen. Of het een wijs besluit is zal later blijken, maar de kans dat we weer alleen kunnen 'Steppen' op de dinsdagavond lijkt niet zo groot.

De vraag is uiteraard wat het met de bridgesport zal doen. Bridgen op internet heeft een boost(er) gekregen en ik ben benieuwd in hoeverre dat ten koste zal gaan van de reguliere clubs. Ik ben in ieder geval blij dat we elkaar weer in levende aan tafel zullen zien en verlost ben van alle miskliks en bijgespeelde kaarten die meteen verdwijnen. Bovendien mist ons partnership de nabespreking van de avond waarin alle uitglijders onder het genot van een biertje worden doorgenomen.

Een spelletje dat zo weggewandeld lijkt te zijn uit een leerboekje of de bridgekalender was spel 5.

Oost zit in 4 en moet alleen H vinden. We hebben 27 punten samen en Noord heeft geopend. Hoewel tegenwoordig elke 11 punter wordt geopend en de hand van Noord zelfs zonder H net aan de 'regel van 20' voldoet is de kans op Hx(x) bij Zuid vrij klein. Vrijwel iedereen kende zijn klassiekers en sloeg H er succesvol uit!

Aan de tafel van de winnaars van de allerlaatste Corona competitie, Willem Jan en Hedwig, voert WJ de druk met een onconventioneel 2 bod flink op. West denkt dat hij jarig is en gaat in eerste instantie voor een strafpas. Henk houdt het bieden open met een doublet en Egbert overziet de situatie. Is het wel zijn geboortedag vandaag? Gaat 2 wel voldoende down? De tegenpartij heeft al snel 5 slagen en dat is maar +500 tegen een mogelijke manche. Egbert kiest er terecht voor om er uit te lopen en biedt 4 waarna het koude slem wordt bereikt. Bij goed tegenspel gaat 2 slechts voor 1100. Goede acties van zowel WJ als Egbert!

Eric en Noud krijgen geen volgbodje in schoppen te verwerken, maar vliegen Geert en Martin er met klaver flink in. Eric had de kaarten een tijdje opgeborgen, maar zijn bridgehonger lijkt weer helemaal terug. Als zijn partner 3 reverse biedt knalt hij met zijn megafit en renonce klaver 7. Met H goed een succesvolle actie.

Bij ons opent Jeroen met 1 en na het 1 volgbod heb ik een maximaal 2 (8–11 pnt) bod. Jeroen heeft verschillende keuzes. Met 2 kan hij de harten forcing steunen, maar hij heeft een andere afspraak in het vizier. Na 1 – 1 spelen we 4 als troefsteun en een 6+ ruitenkleur met minimaal A en H. Hij biedt 4 met deze afspraak op zijn netvlies. Ik twijfel of het in deze situatie nog steeds geldt. 3 zou niet forcing zijn, maar met een sterke hand zonder hartenfit kan hij ook 3 bieden.

4 was een cue geweest. Kan 4 een cue zijn zonder klaver controle? In dat geval was hij waarschijnlijk begonnen met 2 Ik besluit het praktisch op te lossen met 5. Hij kan altijd nog corrigeren naar 5 en dan plak ik er de zesde wel aan vast. Jeroen knalt echter naar 6 en ik snap nog steeds niet waarom ik de zevende er niet aangeplakt heb.