Spel van de week 5 april 2022—Bas van der Hoek

Uitkomen tegen slem

Uitkomen is vaak een beetje een gok maar er zijn algemene regels zoals vaak passief zijn. Tegen slem waar de vijand vaak veel heeft verteld over het spel kan je soms beredeneren wat je moet doen.

Velen zullen op BBO kijken naar het Wereldkampioenschap Bridge wat momenteel wordt gespeeld in Italie, en ik zag dat Simon de Wijs uit moest tegen USA-1 met:

10982 6543 762 86

Na rechts 2SA, links 3, rechts 3 links 6SA. Waar kom je mee uit? Simon kwam uit met 2, de enige downlead want zijn partner had aas-heer in die kleur. Wat was zijn redenatie? Schoppen is veilig, de lead zal niet vaak wat weggeven. Harten viel af, want kennelijk had de dummy daar interesse in. Een goede reden om geen klaver te starten is dat partner soms 3 hadden kunnen doubleren voor de lead, dus ruiten bleef over. Meestal maakt het niet uit, maar bridge is een spel van kleine kansen meenemen zoals in dit geval. Overigens hulde voor Simon's partner Bauke Muller die snel paste op 6SA. Vaak gaan tegenstanders op hun stoel draaien als ze afhankelijk van de lead twee slagen in de hand hebben, maar hij had al van tevoren nagedacht. Een lightnerdoublet had in dit biedverloop niet om ruiten gevraagd. Wij zelf spelen dubbel=schoppen uit of de kleur van de dummy (in dit geval waarschijnlijk harten).

Iedere dag kunt U op BBO de wedstrijden volgen. Nederland heeft woensdag in de kwartfinale Italie uitgeschakeld. De Italianen moesten hun paren opbreken want twee spelers hadden een paar dagen terug COVID opgelopen. Een Italiaans paar was nauwelijks ingespeeld en belandde onder andere in 4 in een 3–3 fit terwijl ze 23 punten hadden en een 4–4 fit harten.

Terug naar onze clubavond. Op spel 12 moesten we uit tegen 6SA met

Links opende met 1 en het biedverloop (wij passen steeds):

2SA 3
3SA 4SA
5 6SA

Het leek er op dat de vijand moest leven van de harten en de enige kans zou kunnen zijn dat maat aan slag komt met iets als Bxx. Dan is het zaak een klaverslag vast te leggen en we kwamen met uit klaver heer. Geen succes want het hele spel lag zo:

en we hadden de enige maakstart gevonden, 28 IMPS weg in de kering, twee maal onze avondomzet. Het is wel een nadeel van Butler dat op 1 spel de hele avond wordt beslist (verbeeld ik het mij, of hoor ik instemmend gegrom uit de richting van Rijswijk, de woonplaats van Willem jan die meermalen een preek tegen Butler heeft afgestoken?)

Altijd met negen schoppen samen 4 bieden bij gunstige kwetsbaarheid?

Op spel 3 zat ik als zuid over te bieden maar het liep goed af

west opende 1, noord volgde 1, oost pas, zuid 4, west doublet.

Harten uit, ruiten aas, heer, ruiten na. De leider troefde af met aas en speelde troef van de goede kant (Heer), want west was gemarkeerd met tien rode kaarten. Na de gemarkeerde snit op B had de partner tot mijn verbazing de rest. Gelukkig had de maat een zeer sterk volgbod. Als ik op de weststoel had gezeten had ik 5 geboden (dit leidt tot 5 gedoubleerd, moet 3 down maar 1 keer ging het zelfs 5 down voor minus 1400.