Spel van de week 6 september 2022—Henk den Boer

Clubavonden DBC zijn van start gegaan!

Dit was de titel van het weekspel van de eerste clubavond (31 augustus 2021) in het seizoen 2021/2022. Kennelijk wordt het een traditie dat de voorzitter de aftrap geeft voor het nieuwe seizoen van de weekspellen, want gisteren verzocht het collectief van de weekspelschrijvers mij om deze eerste keer in het nieuwe seizoen het weekspel te verzorgen.

Daarom ook voor deze keer dezelfde titel.

Voordat we gingen spelen, werden Anne-Marie Bennik en Peter Ladan onderscheiden voor hun 52 jarig, respectievelijk 50 jarig lidmaatschap van DBC. En hopelijk spelen ze nog vele jaren in goede gezondheid op onze clubavonden.

Voorts vertelde Hein van Dort nog namens de TC over de nieuwe starttijd (19.45 uur wordt de eerste kaart gelegd), de competitie opzet, de (veranderde) garantieregeling bij absentie én Hein nodigde een ieder uit om deel te nemen aan de viertallen competitie van het district. Over een en ander zullen de leden nog apart bericht worden.

De Weekspel schrijvers hadden een walhalla aan data in de tijd dat we via Stepbridge onze clubavonden virtueel speelden. Nu moet een weekspel schrijver maar herinneren hoe het bied en spelverloop was. Kijkend naar de uitslagen van Egbert en mij valt op hoe vaak het contract van 3 erop staat, maar liefst 6 keer. Het was dan ook geen avond vol met slemspellen, maar wel met deelscorespellen met veel competitief bieden.

Niet alleen werken preempts, ook barrage biedingen

Op dit spel bediende ik het kastje niet adequaat, ik had niet opgelet dat het board 180 graden gedraaid was. Egbert had nu de Noord hand, normaal heb ik die. Bij het invoeren zag ik niet dat het board gedraaid was, dus ik voerde in dat Zuid 3 had afgespeeld voor eentje down. Moest dus Noord zijn.

Het bieden ging als volgt: Egbert opende als Noord 1 en als Zuid volgde ik (wat licht) met 2. West doubleerde en Egbert probeerde met succes de bieding van OW te verstoren en bood 3 waarna iedereen paste. Zo'n bod heet een barrage bod en is qua aard en doel te vergelijken met een preempt. Ondanks dat het contract eentje down ging, was het toch een goede score omdat 3 vaak het eindcontract was dat door OW werd gemaakt, zowel in de A-lijn als de B-lijn.

Koekje van eigen deeg

Op spel 15 ook een barrage bod, maar dit keer door de tegenpartij, Job en Desiree Scheffers. En daar waren wij het slachtoffer van.

Na drie passen opende Oost (Job) met 1 waarop Egbert als Zuid doubleerde. Desiree plaatste nu het goed getimede barrage bod van 3. Als Noord (kwetsbaar tegenover een partner die eerst gepast heeft) durfde ik het niet aan om 3 te bieden. In de A-lijn waren Hedwig en Willem jan het enige paar dat 3 uitboden en ook maakten. In de B-lijn was bijna altijd 3 het eindbod. Ik ben benieuwd of mijn pas op 3 door de keuring komt. Had ik het lef moeten hebben om toch 3 te bieden?