Spel van de week 13 december 2022—Bas van der Hoek

Record minscore?

De eerste divisie bondscompetitie is afgelopen, en 1 spel wil ik U niet onthouden.

Op dit spel zat ik zuid en we speelden tegen ex-internationals Anton Maas en Bep Vriend.

Het bieden ging

West Noord Oost zuid
Vriend Hofland Maas vdHoek
1SA pas 2 3
pas pas 4 4
4 pas 4SA pas
5 pas 6 pas
Pas

Wij begonnen onze biedkaarten al in te pakken, maar mijn partner Leo zei "ho, ho, ik ben nog aan de beurt" en bood 6, een goede redding voor minus 800 tegen een kwetsbaar slem. Waarom rapporteer ik dit spel? Op de tafel waar DBC1 speelde gebeurde iets bijzonders, daar werd ook fors geboden, zuid bood zijn hoge kleuren en oost-west (Anneke vd Meer en Joop Meijs) steunden elkaar tot oost de bieding dacht te eindigen met 6 klaver. Maar Zuid bood hierop 6 ruiten met het idee partner te laten kiezen uit zijn hoge kleuren. Toen dat gedubbeld werd redoubleerde Zuid als SOS-dubbel, maar Noord paste hierop (!!). Klaver uit, getroefd door zuid en die maakt nog zijn Aas: tien down voor het lieve sommetje van 5200 punten en 24 IMPS. Joop meende nog te moeten vragen aan Anneke of ze geen troef had kunnen starten, dan gaat het zelfs 12 down. Overigens had DBC de wedstrijd helemaal in de tas en was ook zonder dit spel de maximale score van 20–0 bereikt (nu +80 imps, anders +56).

Ik heb nog gegoogled naar de grootste minscore in het internationale bridge doch ik kon zo 1,2,3 niets vinden, maar wel een 26-slagen-verschil bij de opening lead. Kijk en huiver hoe deze vier wereldkampioenen acteerden in een Amerikaans toptoernooi:

Westspeler Fantoni dacht en dacht over zijn uitkomst en meende ten slotte dat een hartje het minste kwaad kon: dertien slagen voor noord-zuid. Als hij een schopje start kan de verdediging 13 slagen maken (schoppen voor Oost, ruiten 10 voor de vrouw, schoppen vrouw na, dan alle schoppen en ten slotte ruiten na, slik!

Groot slem in welke speelsoort?

Na al dit geweld terug naar de clubavond waar het volgende spel ook heel kostbaar was voor een aantal paren:

Als je met je 23 punten partner 1 hoort openen en die vervolgens een vierkaart harten met 1 aas blijkt te hebben ligt groot slem voor de hand. Je hebt 35 punten samen en in het ergste geval ben je afhankelijk van bijvoorbeeld de klaversnit. Voor degenen die in 7 belandden was het zuur dat de hartens 4–1 zaten. Vanuit de optiek van oost is de kans dat je een troefslag mist wel heel klein, want je hebt acht hartens samen en 35-plus punten. Ongelukkig! Desalniettemin: kan je in het iets betere 7 komen? Na een natuurlijke 1 ruiten opening kan oost als voorstel misschien 7 ruiten bieden, bijvoorbeeld na

2 4SA
pas

Je weet vrij zeker dat je gezamenlijk ruitenbezit ten minste zo goed is als je harten.

Bij ons had de tegenstander minder kans, want west speelde de tegenwoordig populaire 1 klaver-opening met iedere evenwichtige hand, 4 ruitens of niet. (Een 1 opening is dan altijd een vijfkaart of een 4441.) Na 1 klaver van west volgde mijn partner Iwan (Noord) met 2, en na een negatief doublet van oost en een 3 bod van west kwamen onze tegenstanders in 7. Vaak spelen twee evenwichtige handen met veel punten even goed in sans, maar op dit spel is 7 beter, want alleen de troeven moeten rond te zitten. Voor 7SA moet 1 snit goed zitten als de harten verdeeld zitten en twee snits bij de harten 4–1.

Martin van Leeuwen en Hans Nijssen kwamen al enige paar in 7. Na de uitkomst van harten boer kan je de troeven halen en een schopje troeven, zuid bekent niet op de derde schoppen. Je speelt twee keer harten en ziet dat zuid vier hartens heeft. Dus zuid heeft een 2=4=2=5, vijf klavers dus. De snit over klaver vrouw door zuid is nu het kansrijkste, dus je speelt klaver boer, gevolgd door klaver heer en terug naar de dummy met de derde harten voor 13 slagen.