Spel van de week 7 februari 2023—Willem jan Maas

Ben je gek geworden (ofwel balancing voor beginners)?

Bridge is een spel waarbij je continu risico's en opbrengsten tegen elkaar af moet wegen. Het aardige is dat opbrengsten niet altijd bepaald worden door het aantal punten dat je contract scoort, maar soms ook door wat je verwacht wat anderen met jouw kaarten zullen scoren. In het bijzonder in een wedstrijdvorm met relatieve scores in plaats van absolute scores kan dat soms aanleiding geven tot het nemen van grote risico's. Risico's die op het eerste gezicht waanzinnig lijken maar toch genomen moeten worden. Het traditionele voorbeeld is je zit in 3SA, de tegenstanders komen een kleur uit die direct je dekking in die kleur wegspeelt en als je van slag gaat kunnen ze je in die kleur down spelen. Gelukkig heb je 9 slagen. Je kunt nog een snit nemen voor een 10e. Maar als de snit mis zit ga je down. In een Butler of viertallenwedstrijd zul je die snit nooit nemen, simpel. Maar stel je nu eens voor dat je ziet dat je in dit spel ook "altijd" 4 hoog maakt en dat het heel waarschijnlijk is dat "het veld" daar ook in zit. In een Butler of viertallenwedstrijd neem je die snit nog steeds niet omdat die ene IMP die je misschien verliest het risico op het 10 of 12 IMPS verlies als de snit mis zit niet rechtvaardigt. In een parenwedstrijd (of bijvoorbeeld BAM) moet je die risicovolle snit echt nemen. Waarom? Omdat 3SA contract in het beschreven geval waarschijnlijk net zo slecht scoort als 3SA min 1. Toch zullen veel mensen het risico niet durven nemen.

Dit soort overwegingen komt vaker voor.

Neem nu spel 5 waar de broers van Kan met de NZ kaarten een aardige top scoorden, en dit allemaal dankzij hun "alles echt en vierkaart" systeem.

Noord opende 1, Zuid bood 2 en daar bleef het bij. Door het verschrikkelijke zitsel ging zelfs dit bescheiden contract al één down. Hedwig en ik zaten zelfs in 4 (en gingen dus 3 down) maar dat kwam omdat Hedwig zich ernstig verteld had.

Pech voor OW zou je zeggen. Toch niet helemaal, want OW moeten er alles aan doen om NZ niet te laten spelen in het contract waar ze in willen zitten. Traditioneel doe je dat door in de uitpas nog wat te doen als de tegenstander met een fit op een laag niveau uitpast. Het idee is "zij een fit, wij een fit" en blijkbaar hebben wij samen ook nog punten want de tegenstanders hebben ondanks hun fit niet eens een manchepoging gedaan.

Is dat nou allemaal wel waar? Ten eerste zij een fit, wij een fit. Klopt dat? Bijna! Als de tegenstanders een 8 kaart fit hebben hebben ze dus nog maar 18 kaarten in de andere 3 kleuren, dus dat is in het meest regelmatige geval 6 per ontbrekend kleur. Dus alleen als wij 3 zevenkaart fits hebben hebben wij geen "echte fit". Heeft de tegenstander een 9 kaart fit dan is het voor ons hebben van een 8 kaart fit een zekerheidje.

Sinds Marty Bergen wordt er wat wilder geboden en worden niet alleen in de vierde hand de tegenstanders niet met rust gelaten. Hij introduceerde namelijk het acroniem OBAR BIDS. Dit staat voor Opponents Bid And Raise, Balancing In Direct Seat. Ofwel, als de tegenstanders elkaar steunen mag je ook direct een bod doen gebaseerd op de veronderstelde waarden die partner wel eens zou kunnen hebben. Een 6 kaart (zoals hier de ruiten van West) kan (moet) dan "altijd" geboden worden.

Is dat niet gevaarlijk? Jazeker, want het kan zijn dat je "in het mes loopt" en gevoelig down gaat. Toch is het een verantwoord risico want stel je toch eens voor dat de tegenstander in het aas hapt en 3 biedt. Dan gaan ze lekker 1 meer down dan in 2 tenzij het altijd al 3 (of 4) was, dan maakt het niet uit.

De partner van de OBAR bieder moet hier wel rekening mee houden en niet ineens de manche gaan bieden of doubleren of zo, want dan gooi je het eventuele voordeel al gauw weer weg. En, als de tegenstander eentje opgejaagd wordt hoef je dus ook niet dwangmatig in de kleur van de OBAR bieder uit te komen. Hij kan zo maar 6 kleintjes hebben.

Nu heb ik sowieso een bloedhekel aan dwangmatig in de kleur van partner uitkomen. Je moet denken wat je doet. Dus u begrijpt die mijnheer op Stepbridge die in zijn profiel heeft staan "Er zijn maar twee redenen om niet in een door mij geboden kleur uit te komen. Een renonce of een acute hartstilstand." heeft in mij geen vriend gevonden.