Dronken matrozen -- 14 februari 2023 -- Jos van Kan

Playing teams of four is like a boxing match, but playing a big pairs tournament is like knocking down as many drunken sailors as possible. Bob Hamman

SDSKDC a.k.a. DBC Parenkampioenscha[

Sinds 2003 staat het DBC parenkampioenschap bekend als het "Simultaneous Drunken Sailor Knocking Down Contest" in navolging van Bob Hamman. Koos en ik werden eerst gehuldigd als kampioenen van de B en we waren dan ook vast van plan dexe reputatie eer aan te doen door eens even en paar matrozen te grazen te nemen. Er is echter een kleine maar: kijk eerst even of je geen matrozenpak aan hebt. Dat waren we even vergeten, want tegen de broers van Dort beginnen we gelijk met op spel 6 een dooie drie sans te missen door een biedmisverstand en op spel 7 was het mijn beurt. Je hebt in handen 2e hand, allen: SVB5  HHB103  RA7  KVB98  . Z opent 1S, ik een wat aangetrokken 1SA, gevolgd door 2 passen en Hein (Z) biedt nu 2S. Dat wil ik niet laten spelen en in de verwachting, dat het een ongeveer 20/20 spel is bied ik nu 2SA omdat -100 altijd beter is dan -110.

Bij zo'n logische redenering is de conclusie echter alleen juist als de aannamen ook juist zijn. Dat was echter maar heel gedeeltelijk het geval, want Geert had een onaangename verassing in petto. Iedereen paste, maar hij had geen moeite met de uitkomst, want het hele spel was:

Zuid
Allen
HAV2
RHVB9854
K105

SVB5
HHB103
RA7
KVB98
NESW
SH76
KH74

SA109432
KA632

NZ hebben koud 10 slagen in SA en ze maakten er zelfs 11 omdat matroos Jos even niet oplette. -600 was aanzienlijk slechter dan -110. Wel jammer dat matroos Koos zijn 5 kaart H niet even in de aanbieding deed. Is het dan 3SA voor NZ? Niet echt, na H start en RA eenmaal ophouden is de N hand overleden. Maar als je uit mag, ja dan is het wel 3SA.

Wie heeft wat en waarom?

Tegen Paul en Peter-Jan wisten we ook een zaalnul te creëren. Om hier volledig van te genieten eerst het hele spel.

Oost
NZ
SA64
HHVB102
RHV
KAB2

SHB83
RA107
KH108543
NESW
SV1075
HA964
KV9

RB9832
K76

Koos (W) opende na twee passen 1K, PeterJan (N) met zijn 21 punter zei doublet en ik 1H, wat de inleiding was tot grote verwarring. Paul paste uiteraard, Koos 1S. Peter-Jan bood nu 1SA (toont eigenlijk 18-19, maar vooruit), ik 2S en to zover was het allemaal OK. Na twee passen bood PJ nu 3H en dat moet nu natuurlijk echt en een goede vijfkaart zijn, maar deze boodschap kwam niet helemaal over, want Paul bood na ampele overweging 4R. Koos doubleerde waarschijnlijk hopend op H introevers en daarbij bleef het.

4R is bepaald geen lay down, sterker nog het kan niet worden gemaakt bij enigszins normaal tegenspel. De leider won de S uitkomst op tafel en speelde troef. Koos verzuimde deze te nemen en dat kostte een belangrijk tempo. Neem je troefaas om S na te spelen dan zit de leider op tafel in de volgende troefslag zonder mogelijkheid een vierde slag af te geven hetzij in K hetzij door een afgetroefde H.

Zoals het ging speelde de leider de tweede troef uit dummy, daarmee de blokkade opheffend. Koos nam en speelde S na voor mijn V. Nu moet ik natuurlijk K naspelen om een vierde verdedigende slag vast te leggen, maar met het vage idee de leider troefkort te maken vervolgde ik met S. Die vond dat niet erg, vooral niet toen de troeven 3-3 vielen en dat was -710.

Ja, ik had partner een H introever kunnen geven, maar dat kwam geen moment bij me op. Er gebeurde nog meer ongerief en na afloop van de avond hingen matroos Koos en Matroos Jos dan ook enigszins groggy in de touwen.

Na de eerste ronde staan Hedwig en WJ fier aan de leiding met 64.6% op 1.8% gevolgd door Hein en Geert. Bij de toptien staan 5 B en 5 A paren. Uw razende reporter staat een beetje sneu 24 met 45.4%, maar gelukkig zijn er nu 6 ronden in plaats van vijf en kan ik ze nog wel inhalen.