Dronken spellen -- 21 februari 2023 -- Jos van Kan

The piano has been drinking, not me.
Tom Waits

De tweede dag

JP herinnerde mij er aan dat vroeger nog al eens door de speelzaal galmde "Waar is Lotgering?" als een spel weer eens krankzinnig zat. De tweede avond van het SDSKDC a.k.a het DBC clubkampioenschap was het weer prijs: in totaal mochten we in de 25 spellen (als ik tenmiste de eentjes, tweetjes en nulletjes ondraan de spelverdelingen goed interpreteer) optornen tegen 6 zevenkaarten of langer, 35 singletons, en 5 renonces. Vooral Oost: hij kreeg twee zevenkarten en een achtkaart, eenmaal potdicht (AHVBTxxx) eenmaal zowat dicht (AHVxxxx) en eenmaal zeer tochtig (H9xxxxx).

Tombola (1)

Op spel 3 kreeg W een 7-kaart K, op spel 4 W een 5-6 zwart en O een gesloten 8-kaart R en op spel 5 kreeg N een dichte 7 kaart R. Het is altijd een beetje een tombola of je met zo'n lange dichte minor moet mikken op 3SA of juist niet, maar soms is het gemakkelijk. Dit was spel 4:

Spel: 4
West
Allen
S10863
HHV832
R963
KA

SHVB75
HB7
KB98642
RAHVB10872
KV107

SA942
HA1054
R54
KH53

Koos behartigt momenteel de clubbelangen in Miami (FL) en ik speelde met Paul van Raaij. We hadden 5 minuten voorbereidingstijd gehad, waar we nog net konden afspreken geeen Muiderberg te spelen. Dat kwam goed van pas, want Paul moest nu wel passen als W, net als N. Met de O hand kon ik nu wel alle hoop op 3SA opgeven en in de verwachting dat NZ in de buurt zouden moeten zitten van een hoge kleuren manche opende ik 4R. Dat legde inderdaad iedereen het zwijgen op, maar zoals je ziet is de hoge kleurenmanche illusoir.

4R kan zelfs 2 down als NZ hun K introever weten te vinden, maar in de praktijk bleven NZ steken op tweemaal AH in de ronde kleuren. Dat scheelde nogal wat in de score, want -100 was 70% en -200 20%. Opmerkelijk is, dat de OW handen zo slecht fitten dat de tegenpartij zelfs een SA start overleeft.

Tombola (2)

Een klassiek probleem ontstond op spel 21. Ik heb als O, tweede hand niet tegen wel SAHV7643  H10  RVB6  KA7  . Rechts past en ik open 1S. partner 1SA, forcing, ik 3S, partner 3SA. Een typisch parenprobleem: passen in de hoop dat je netzoveel slagen in SA maakt als in S of 4S in de hoop op een slag meer. Ik paste en dat was eigenlijk fout, want in 3SA heb je 10 slagen en in 4S 11, Maar... het hele spel is:

Spel: 21
Noord
NZ
S98
HA96542
R9
KV1084

S5
HHV83
RH10743
KH96
SAHV7643
RVB6
KA7

SB102
HB7
RA852
KB532

Als Z de vrij normale uitkomst van HB verzint tegen 4S dan ken ik maar weinig leiders die nu duiken in dummy, zodat N vanzelf HA legt en zijn singleton R retourneert. Als de leider hier klein legt kan Z deze kaart zeker lezen als een singleton, want hij heeft verder alle kleintjes gezien. Maar ook als de leider een honneur inlegt zal Z wel nemen en R naspelen, want een andere kans op een extra slag is er niet. Na deze introever is mijn beslissing ineens de goede, want 3SA+1 is de par score.

Paardendubbel (Tombola 3)

Zoals alle theoretici zonder uitzondering leren: als je deelscore wordt afgepikt in de paren moet je dubbelen, want als ze het maken heb je toch al een nul. Met deze kennis gewapend heb ik als N, niet tegen wel

SHB10742  HV95  R10  KAV8

Ik open 1S, links volgt 2R, partner 2S, rechts 3H. Hm. Ik vertrouw dit niet helemaal, want 2S belooft niet de hele wereld en al helemaal niet een vierkaart S. Ik besluit tot een laffe pas, maar partner doet er in de uitpas nog een S-tje bij. Rechts na enig nadenken 4H. Ik dubbel natuurlijk, want ze pikken mijn deelscore af. Nou, dat was verkeerd om meerdere redenen, want het hele spel was:

Spel: 9
Noord
OW
SHB10742
HV95
R10
KAV8

HAHB64
RAB54
KH1043
SA8
RV98763

SV9653
RH2
KB75

Op de eerste plaats was het helemaal niet onze deelscore, want 3S is al down en op de tweede plaats is 4H "onverliesbaar". Dat wil zeggen, het kan niet worden downgespeeld, want ik zit bij de uitkomst al ingegooid. R uitkomst is vanzelf +1, want Z heeft geen entree om naar de K vork te spelen. De double dummy start van KV kan de leider counteren door een dubbel dummy duik en de S start geeft de leider een entree voor de R snit.

Maar het is altijd de laatste fout die het meest kost, want de leider greep die gelegenheid niet aan en verloor uiteindelijk HV, RH en KAV.

Na twee avonden staan Egbert en Henk aan kop met een fraaie 60.7%, gevolgd door Peter en Ton op 2.7%. Uw razende reporter was de grootste stijger, wat natuurlijk niet zo'n kunst is als je 24 stond. Op plaats 8 heb ik de kopgroep in het vizier, maar er is nog heel wat werk te verzetten.