Spel van de week 11 april 2023—Egbert Meijer

Eerst nadenken, dan spelen

Na een ruime pauze vanwege de taak die Jos op zich name om de gehele clubcompetitie het stukje van de week te schrijven, was ik weer eens aan de beurt. Verheugd op een aantal spectaculaire spellen om over te schrijven was ik vervolgens geheel afwezig, geestelijk wel te verstaan, want fysiek zat ik gewoon aan tafel. Op het volgende spel wist ik op vakkundige wijze 3SA down te spelen, geen prestatie, want ik mocht het afspelen! Met de West hand beland je afhankelijk van je systeem vroeg of laat in 3SA en vrijwel iedereen kreeg daarin een ruiten start en maakte vervolgens zijn contract. Commentaar na afloop, je hebt altijd negen slagen, hoe kan je nu down gaan? Toch vraag ik mij af of iedereen het goed heeft afgespeeld of dat er geluk was met het zitsel, of wellicht is het juiste tegenspel niet gevonden. Een slippertje is al gauw gemaakt.

Hoe dit spel te spelen? Je hebt direct 7 slagen, uit schoppen komt de 8e en het lijkt dat je een harten slag kan ontwikkelen voor 9e. Eventueel is de 5e klaver in dummy een slag, maar je komt nooit in dummy als de tegenpartij het goed doet. Dus eerst maar eens harten gespeeld, Zuid pakt en speelt ruiten door. Wat nu? Nogmaals harten dan ga je down, maar ook als je eerst schoppen speelt kunnen de ruiten worden vrijgespeeld en heb je nog steeds maar acht slagen. Toevallig gaat dit goed omdat Noord A heeft en Zuid beide harten honneurs, maar dat is niet zo'n grote kans. Er is echter een leuke pointe, je kan namelijk K spelen, als die gepakt wordt en je laatste wordt verwijderd, dan is Q een entree voor je 5e klaveren. Als ze schoppen laten houden om je de entree naar dummy te ontzeggen, dan heb een schoppen slag binnen, een tempo gewonnen, en kan nu je ontwikkelen! Zo gezegd, zo gedaan. Oeps, Noord nam en speelde na! Foutje, bedankt, de tegenstanders maken drie en twee slagen, 1 down. Eerst even de klaveren meenemen voordat je de K speelt. Als je in slag 2 met begint loopt het nog goed af, want dan kan je nog een spelen vanuit dummy. Maar dat is ook niet goed gespeeld, want je bent afhankelijk van hoe de harten zitten. Eerst even vier klaverslagen incasseren voordat je de schoppen speelt. Beginnen met Ha in slag 2 is al fout, want Zuid kan switchen, als je de K legt speelt Noord de door en je verliest wederom drie en twee . Als je klein legt speelt Noord de boer en wederom verlies je drie en twee . Je moet dus in slag 2 beginnen met 4 klavers te incasseren! Vervolgens K etc. Heeft iedereen dat gedaan, of had je het geluk met het zitsel of vonden jouw tegenstanders het juiste tegenspel niet? Niet onwaarschijnlijk, want gewoon doorspelen lijkt normaal.

Regelmatig heb je een "normaal" spel gespeeld en valt het resultaat wat tegen omdat aan een andere tafel de meest idiote resultaten voorkomen. Het voldende spel was er zo een. Wat open je met de Zuid hand op spel 3, niet kwetsbaar tegen kwetsbaar?

Het normale bod lijkt 1, je 5-kaart komt waarschijnlijk niet meer uit de verf, maar is dat erg? Met 1 openen met deze 5–6 is te ver gezocht met zulke slechte en goede . Wat is het alternatief? Pas? 3? PreĆ«mptief openen met een 4-kaart in een hoge kleur ernaast was vroeger een doodzonde, hier heb je zelfs een 5-kaart. Maar in het moderne bridge is het onder druk zetten van de tegenpartij van groter belang. Ik zat toch al niet goed in de wedstrijd en besloot bij deze kwetsbaarheid maximum druk te zetten door zelfs 4 te openen. Mijn stoutste verwachtingen werden overtroffen toen West 4 bood! De denkpauze van partner duurde toen wel erg lang, hij heeft weliswaar korte , maar hij gaat toch wel passen? Pfff, pas! Vervolgens werd de leider beperkt tot 4 slagen, 4 -6 kwetsbaar! Toch nog een positief einde voor ons.