Spel van de week 25 april 2023—Willem jan Maas

Bijzondere spellen

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden was er vorige week geen spel van de week. Een deel van de schrijvers was er niet en dan gaat zoiets wel eens mis. Zelf was ik er ook niet, Hedwig en ik waren namelijk naar Yentl en de Boer, een zeer aan te bevelen voorstelling.

Een dood slam?

De schudcomputer had blijkbaar besloten dat ter compensatie van vorige week het spel van de week collectief maar eens extra aan het werk gezet moesten worden. Een spel wat mij enorm verbaasde was spel 3

Het is duidelijk dat 7 een uitgesproken aantrekkelijk contract is. Dat maak je namelijk vrijwel altijd als de troeven niet 4–0 zitten. Toch bleek dit contract maar 3 van de 12 keer geboden te zijn. Het lijkt normaal om met de West hand een zwakke twee harten te openen (of via multi). In alle gevallen moet Oost natuurlijk gewoon azen vragen en achter V komen. Dat zit tegenwoordig toch wel in de bagage van de meesten zou je denken. Ik wil het niet eens hebben over de hand die 6 geboden heeft, hoeveel harten heb je nodig om je partner te steunen vraag je je dan af. Wacht even STOP DE PERSEN! Het blijkt dat aan deze tafel collega Bas met de Zuid hand 3 (!) geopend heeft. Dit geeft OW een bijna onoplosbaar probleem. Het is dat Iwan de voorzet niet inkopte door er nog een (klaveren)schepje bovenop te doen. Dan had het waarschijnlijk in de manche gestopt. Het is een beetje balorig om 3 te openen, maar hier in ieder geval erg effectief.

Moderne tijden

Het valt niet te ontkennen dat het bieden in de huidige tijd veel verder ontwikkeld is dan pakweg 50 jaar geleden. Toch hebben allerlei moderne snufjes ook nadelen. Dat ondervonden de Oost spelers op Spel 13. Je hebt

en voor je neus wordt 1 geopend. Vijftig jaar geleden geen probleem. Je bood 2. Een "Overcall" en dat betekende "partner we gaan de manche spelen". Je komt nu op de een of andere manier wel in 4, zoals je ziet een uitermate aantrekkelijk contract.

Tegenwoordig kan dit niet meer, je moet beginnen met Doublet als je geen specifiek twee-kleuren volgbod speelt. Overigens denk ik dat het zelfs als het kan je met deze kaart geen twee-kleuren volgbod moet doen. AHV is toch wel een aardige steun voor een kleur die je ontkent.

Na een doublet ben je ook nog niet uit de brand want wat moet die arme West daar nou weer op zeggen? Gebruikelijk is 1 waarop Noord nog even 2 doet. Nu Oost weer. In mijn eenvoudige wereld moet Oost nu 2 bieden, maar er zullen ook mensen zijn die 3 bieden. Nou West weer. Op 2 zal hij passen, wat teleurgestelde Oosts ook zullen vertellen, zeer begrijpelijk. (Als het enige wat partner nodig heeft 3 kleine troefjes is met overigens geen enkel uitzicht op een slag dan moet hij maar iets anders dan 2 bieden denk ik.) Op 3 zit er niks anders op dan 3 (slik!). Er was 1 speler die ondertussen de hartenbiederij van zijn partner serieus begon te nemen, nog een cuebodje deed van 4 en over 4 van de maat nog een keer 5 bood (partner had die hartens ten slotte 3 keer geboden). Geen succes, 5 down. Maar wel kudo's voor de ethiek van dit paar. Blijkbaar heeft West zijn ellende niet met ongeoorloofde middelen overgebracht.

Er was ook nog iemand die vond dat de Noordhand

Een 1SA opening was (50 jaar geleden had je daar een evenwichtig verdeeld spel [en alle kleuren gestopt] voor nodig, maar ja…). Oost had nu geen probleem. Hij zei natuurlijk doublet. Jammer genoeg was dit geen punten maar een 5 kaart laag en een 4 kaart hoog. Hier had west het dus niet zo moeilijk. 2, pas of corrigeer. Nu kan je van Iwan zeggen wat je wilt, maar niet dat hij geen praktische speler is. Hij vervolgde met 4. Bas, die geen idee had wat I. nu weer aan het doen was paste voordat het dubbelen begon en zal uiteindelijk plezierig verrast zijn geweest met de 11 slagen en even zovele impen.