Spel van de week 13 juni 2023—Willem jan Maas

Het is wel paren hè?

Soms vergeten mensen nog wel eens dat er echt verschillen zijn tussen paren en viertallen. Neem nou dit spel

Je opent 1, partner zegt 1SA (maximaal 11 punten) en nu mag je weer. Hedwig bood 4 wat kansloos 1 down ging. Sterker nog er moest een ongelukkige uitkomst aan te pas komen om dit te bereiken. Je kunt je afvragen hoe verstandig het is om 4 te bieden. Een simulatie leert dat je 3 maakt in 54% van de gevallen en 4 maar in 25% van de gevallen. In viertallen dus geen goede gok en paren helemaal niet.

Een heel ander geval van gokken was spel 15

In het algemeen is het bieden van 7 op een snit domweg fout. In een parenwedstrijd is dat toch een beetje anders. Voor dit spel geldt namelijk dat het redelijk is om te denken dat "iedereen" in 6 zit (sorry Hans en Anneke). Nu is het bieden van 7 op een snit goed noch fout. Als de snit goed zit heb je een top (en 50% van de te behalen punten extra), terwijl als hij fout zit heb je een 0 en 50% van de te behalen punten verspeeld. Jan-Peter en Joeri waren wel in voor een gokje en werden daarvoor beloond.

Op spel 8 heeft het grootste deel van het veld ontzettend zitten snurken (of laten we zeggen "was bevangen door de hitte").

Als Oost die ongetwijfeld iets van een sterke SA heeft aangegeven in 3SA zit en Zuid is uitgekomen met B moet Noord zich realiseren dat de leider AHV heeft. Als de leider dan de snit neemt, is gezien het feit dat jij AH hebt het gevaar levensgroot dat de leider AH heeft en 11 slagen gaat halen (4, 3 en 4). Wakker zijn is dus het devies en je neemt onmiddellijk AH mee. Slechts 2 paren is dat gelukt. Bravo Cristian en Rob en Rebecca en Leontien.

O ja, voor de mensen die denken dat de uitkomer ook AB10 of HB10 van ruiten kan hebben, daar kom je in een parenwedstrijd alleen maar van uit als je levensmoe bent.