Spel van de week 20 juni 2023—Henk den Boer

Slotdrive een grote overwinning van Taleb en Kees

Dinsdag 20 juni was de afsluiting van de clubavonden van DBC in het seizoen 2022/2023. Voordat ik over spellen van deze avond vertel, kijk ik eerst even terug en ook vooruit.

Op de clubavond werd nog gerefereerd aan de zeer geslaagde Delftse Kroegentocht die voor de 38e (!) keer werd georganiseerd. Veel hulde voor Kees Schipper (de algehele coördinator), Paul Breukel, Jan Peter Leentfaar, Peter Ladan, Fred Heemskerk en Jos Verspaget voor het organiseren van dit mega evenement. Ook dank aan de kroegleiders die in de verschillende kroegen de gang van zaken in goede banen leidden.

Komende dinsdagavonden zijn er de DBC Zomerdrives. Dit jaar met een extra programma onderdeel. Om 19.45 uur zullen we als gebruikelijk starten met de zomerdrive. Daaraan vooraf (vanaf 19.15 uur) is iedere (zomer)avond iets bijzonders: steeds zal een DBC-er vertellen over een thema van het bridge. Voor het bijwonen van deze presentatie hoeft niets extra's betaald te worden. Een leuke gelegenheid om iets op te steken. Kom het zelf maar bekijken en neem bekenden mee, ook natuurlijk om daarna een kaartje te leggen tijdens de zomerdrive.

Terug naar de slotavond. Met 63,28% een daverende zege van Taleb Ameri en Kees van der Weijden. Gedeeld tweede werden Peter en Ron respectievelijk Willem jan en Hedwig met 55.99%. Waaraan hadden Taleb en Kees deze zege te danken?

Wel of niet openen met 11 punten

Ik vond spel 18 kenmerkend voor hun zege.

(Gelegenheids)partner Alex opende met de West hand 1 nadat Taleb als Zuid had gepast. Met de Oost hand bood ik 1 en nu kwam Taleb wel in de bieding met 2 en na het 2 bod van Alex bood Kees 3 waar het bij bleef. Het maken van 3 was geen probleem. Je zou zeggen, niets bijzonders, maar toch een erg goed resultaat (87,50%) voor Taleb en Kees. Aan de andere tafels kwam de kleur waarschijnlijk niet uit de verf. Waarom niet? Omdat de meesten met de Zuid hand (de hand van Taleb) niet passen maar 1 openen! Het rare is dat daarna de kleur niet meer aan bod komt. Het thema van dit spel is of je met een 11 punter wel of niet opent. Zelf zou ik met de Zuid hand wel hebben geopend vanwege de goede 5 kaart waarvoor ik een extra puntje tel. Verder geen aftrek (bijvoorbeeld voor Bx in een kleur), dus net genoeg om te openen. Maar feit blijft, zo blijkt in de praktijk, dat na het openen van 1 de goede fit van Noord en Zuid niet meer getoond kan worden. Raar toch?

Bijbieden met 5 punten?

Met deze kwetsbaarheid (niet tegen wel), wat doe je met de West hand? Je mag de bieding beginnen. Ik zou 1 niet snel verzinnen. Eerder, afhankelijk van je afspraken, 2 (zwak met R of iets sterks), 2 (zwak) of zelfs 3. 3 heeft mijn voorkeur (bij deze kwetsbaarheid). Drie paren belanden met de NZ handen in 4. Dat lijkt een prima contract, ware het niet dat de troef kleur 4–0 tegen zit en de punten van Zuid (HB) in de korte kleur van Noord zitten. Pech dus. Wij (Alex en ik) hadden het geluk (?) dat onze fit niet uit de verf kwam. Alex paste na mijn 1 opening en daarna kwam Pieter alsnog in de bieding met 2 nadat hij eerst had voorgepast. Daar bleef het bij. 2 gemaakt was voor ons toch nog een score boven de 50%. Een meevaller. En hoe scoorden de winnaars van de avond op dit spel? 100% want zij boden en maakten 3 met de NZ handen.

Het vraagstuk van dit spel is voor mij wat je moet doen de Zuid hand nadat Noord met 1 heeft geopend. Pas je met deze 5 punter? De cursusboekjes geven aan dat je vanaf 6 punten moet bijbieden, dus pas is niet zo gek. En je hebt het gelijk aan je zijde want als je 1 biedt, zal Noord met zijn goede 16 punten, 4 kaart fit mee en een singleton in een bijkleur al snel naar 4 gaan.