Spel van de week 5 september 2023—Egbert Meijer

Stroef uit de startblokken

Nu de meesten weer terug zijn van vakantie en de zomerdrives vorige week zijn afgesloten met de finale, beginnen we weer aan een nieuw bridgeseizoen. Allereerst dank aan Kees van der Weijden, die gedurende de zomermaanden het spel van de week voor zijn rekening heeft genomen. Vanaf heden worden de stukjes weer per toerbeurt verzorgd door de bekende coniferen. Het clubseizoen wordt zoals gebruikelijk met een parencompetitie afgetrapt.

Direct actie op spel 1.

Mijn partner opende met 4, dat doet volledig recht aan de oude solide regel van 2 en 3. Het was niet ieders keus gezien de resultaten op dit spel. Oost bood 5 en dat werd precies gemaakt. Door het vallen van V (restricted choice) en bovendien de lengte in Noord, was het niet moeilijk om B eruit te snijden.

Als je met 1 opent gaat de tegenpartij niet in 5 komen. De 4 opening werkte hier dus als een boemerang. Overigens is 5 een slecht contract, dus pech voor ons dat de ruiten rond zitten en er geen verliezer in klaveren is. Het had zomaar anders kunnen zijn. Door de 4 opening komt de tegenpartij niet meer in het wel goede 5 contract. Dit contract werd echter door niemand uitgeboden, ook niet na een 1 opening. We hielden er nog 25% aan over.

Op spel 13 was het een goede 6 voor OW. Als tegenstander ben je op zo'n spel overgeleverd aan de grillen van de tegenpartij, zelf heb je geen invloed op het eindresultaat. Bieden ze het slem dan heb je een slecht score (20%), bieden ze hem niet dan heb je een goede score (75%).

Onze tegenstanders boden vrij eenvoudig 1-4-4NT-5-6. Een splinter (4) met een singleton Aas is niet ideaal, maar er is op zich ook niets mis mee, je vertelt in ieder geval in een keer wat je hebt.

Ik heb recentelijk naar het wereldkampioenschap zitten kijken en ook op dat niveau worden goede slems lang niet altijd door iedereen uitgeboden. Een schrale troost voor wie het hier gemist heeft.

"Geen protectie tegen breiers" is een gevleugelde uitspraak, ofwel als de tegenstanders er niet veel van kunnen, dan moet je niet balanceren, zij nemen vaker een onjuiste beslissing dan dat het jou wat oplevert door je nek in de strop te steken. Gelukkig slaat Hein mij hoger aan, al is dat na het volgende spel (18) mogelijk anders.

Henk opende met 1 en na 1 van mij, dat overigens bij ons een 5-kaart belooft, bood hij 2. Een stevige hand voor dit bod, maar we kunnen niet goed iets anders. Ik heb een mooie hand, en gezien de bovengrens van het 2 bod zou ik meestal wel nog een invite doen, maar een parenwedstrijd, dus ik besloot te passen. Noord kwam er nu nog in met 3, dat zit er niet alleen in, maar je probeert vooral ook de tegenpartij eentje hoger te krijgen. Dat is gelukt, want Henk bood nu 3 met zijn mooie hand. Dat kan geen 4-kaart zijn, want dan was er direct 3 (zwak) of 2SA geboden na 1. Met een min of meer balanced hand ga je ook niet bieden. Geen 3-over-3 met slechts acht troeven volgens de 'Law of total tricks', maar met distributie kan het soms wel. Henk moest dus wel een heel goede hand hebben en ik had toch al een beetje spijt van mijn pas op 2, dus ik bood alsnog de manche. Om te maken uiteraard, maar extra leuk om nog wat zout in de wonden te strooien bij de tegenpartij als het gemaakt wordt (sorry, Hein).

Het afspel is nog wel een dingetje na de uitkomst. Hoe moet je dit afspelen? Je wilt wel op V snijden, maar als je dat meteen doet dreigt het fout te gaan als die fout zit en Noord speelt door. Hoe kom ik in de hand om die af te troeven? Een naar de aas, getroefd, dan de snit, ook lastig, je kan troefkort worden want moet nog met en van slag, bovendien moet ik de beslissing goed doen. Je wilt liever twee kansen in meenemen, eerst naar de V en dan eventueel op de B snijden, of de dubbele klaver snit. Ik weet niet of het de beste speelwijze is op dit spel, maar ik besloot maar direct V voor te spelen, Noord aan slag kan weinig kwaad, hoewel er dan mogelijk een introever dreigt als er klaveren wordt doorgespeeld. Klaver na voor de B en het A. Nu getroefd en K. Na het vallen van V was de snit op de 10 gemarkeerd. 4+1 was goed voor 95%.

Zo ging het de hele avond op en neer en dan kom je uiteindelijk op 50% uit. Dat kan dus nog alle kanten op.