In de touwen -- 13 februari 2024-- Jos van Kan

"Doe jij weer het clubkampienschap?" vroeg Wj vlak voor het begin van ronde 1 en met hetzelfde door niets gerechtvaardigde optimisme waarmee Napoleon tegen Moskou optrok zei ik gretig ja. Intussen weten alle leden wel dat voor het DBC clubkamioenschap het motto van Bob Hamman geldt "een groot parentoernooi is als het knock out slaan van zoveel mogelijk dronken matrozen". Vandaar dat het ook wel bekend staat als het "Simultaneous Drunken Sailor Knocking Down Contest" ofwel SDSKDC.

In de eerste ronde traden wij aan tegen Max en Rudy. Nou, die hadden er zin in, want op de spellen 12, 13 en 14 scoorden wij 2x -200 in een deelscore en daarna -500 tegen een niet-kwetsbare manche. Als kers op de taart lieten wij op spel 15 3s maken toen wij de troefpromotie niet vonden en dat was goed voor 0,1 MP (0,38%)

Vroeger dacht ik dan altijd, "ach, volgend jaar is er weer een jaar", maar zo langzamerhand ben ik daar niet meer zo zeker van. Gelukkig ging het aan de volgende tafels wat beter.

Game of inches

Preempts maken het leven lastig en daarrom is in het moderne bridge aggressie aan de orde van de dag. Tegen Rob en Roelof heb ik als O (Z, allen) SA97  HRAH4  KHB6532  . Na drie passers open ik 1K (echt, 4+), Roelof 2H, partner dbl, Rob 3H. Wat nu? Dbl is waarschijnlijk het beste, dat geeft partner de meeste kans om het goed te doen. Het hele spel:

Zuid
    Allen
    HVB6
    RVB
    KV108

SV85
    HH103
    KA97
    NESW
    SA97
    RAH4
    KHB6532

SHB
    HA87542
    K4

3SA is nu de hoofdprijs, tenminste als je de K-snit neemt. Maar ook een pas van west is nog 200. Ik kies echter niet voor dbl maar voor 4K en dat is niet flexibel. Als ik ook nog verzuim de K snit te nemen, houden we niet veel aan het spel over.

Schot in de voet

Je hebt S10653  H108  RAHB95  K95  voor je neus wordt geopend met 2R (zwakke 2 in R), je past (neem ik aan), achter je komt 3SA gevolgd door 2 passen. Doe je nog iets? Als je nou denkt "Hoezo?" hoef je niet verder te lezen in deze sectie. Koos dubbelde, bedoeld als vragend om R start.Dat is om drie redenen niet handig.

1. Partner heeft ze niet
    2. Partner snapt het niet
    3. Partner heeft ze wel en snapt het ook en de leider maakt 9 of 10 slagen

Ik heb SB42  HH75432  RK762  en kan me niet voorstellen dat hij om een R uitkomst vraagt en als hij dat doet, dat het dan down gaat bij die start. Ik kom met K uit, want een X uit het niets toont een dichte kleur en dat is net wat hij kan hebben: KAHVB10 op.

De dummy is een teleurstelling: S87  HB9  RV108642  KAH3  . De leider heeft 9 slagen dicht neemt voor de gein nog een H snit, maar ik volhardt in het boze en speel S na. Niet dat het iets uitmaakt, want er staat ook nog een -1100 op de lijst voor 2RX-4. In OW!

Henk en Egbert gaan fier aan de leiding met 65%, gevolgd door Harry en Frank (59). Uw razende reporter heeft na de koude start in ronde 1 toch nog en kleine 49% bij elkaar geschraapt. Maar er komen nog 5 ronden...